Onderwijs in het buitenland, hoe ging dat vroeger?

De Wereldschool voor het tijdperk van het internet

In kader van het kinderboekenweek thema: voor altijd jong, is het leuk om stil te staan bij de verschillen van het onderwijs via de Wereldschool van toen en nu. Wist je trouwens dat je een prijs voor jezelf EN je opa en oma kan winnen?

Inmiddels hebben al ruim 65.000 leerlingen onderwijs via de Wereldschool gevolgd

In 1936 werd IVIO opgericht door de prof. Dr. Ph.A. Kohnstamm. IVIO staat voor: Instituut voor Individuele Ontwikkeling.   De Wereldschool werd in 1948 opgericht en sindsdien hebben al meer dan 65.000 leerlingen via de Wereldschool onderwijs gevolgd. In 1948 was de Wereldschool voornamelijk actief in Nederlands-Indië. Vaak waren het de kinderen van soldaten die het onderwijs volgden.

Afbeelding: oud krantenartikel

Les in het buitenland, hoe ging dat vroeger?

Al eerder heeft oud-leerkracht Ingrid de Wolff uitgelegd wat volgens haar de grootste verschillen zijn tussen het onderwijs van nu en toen. Het grootste verschil is misschien wel dat toen alles per post ging. Tegenwoordig is dat natuurlijk een stuk makkelijk en maken de docenten dankbaar gebruik van communicatiemiddelen als Skype en e-mail. Afke Meindertsma is een docent afstandsonderwijs die al ruim 21 jaar bij de Wereldschool werkt. Ook zij doet haar verhaal.

Mijn naam is Afke Meindertsma, docente basisonderwijs. In het voorjaar van 1990 ontmoette ik in Lelystad een kennis, die als auteur voor de Wereldschool werkte. Zij vertelde enthousiast over de handleiding die ze schreef en zo is het begonnen ……

In maart 1993 startte ik naast het schrijven van handleidingen met het begeleiden van leerlingen. Rozemarijn Huis in Tanzania werd mijn eerste leerling. Haar toetsen arriveerden per post, ik corrigeerde deze, plakte er stickers op en schreef een brief naar Rozemarijn en moeder Marion. Deze handgeschreven brief stuurde ik naar de administratie in Lelystad, die mijn brief typte en per post terugstuurde naar Tanzania. De envelop was soms nog onderweg als de volgende envelop arriveerde. In deze periode kreeg ik van elke leerling een foto, die ik bewaard heb in mijn plakboeken. Ook kreeg ik vaak bezoek van leerlingen die op verlof of op vakantie in Nederland waren.

Afbeelding: communicatie per post.

Toen de computer kwam, tikte ik zelf mijn brieven. Deze stuurde ik naar de administratie met de gecorrigeerde toetsen en vervolgens werd de envelop vanuit Lelystad de wereld ingestuurd. De post was nog steeds lang onderweg.

Gelukkig kregen we internet en worden de toetsen nu gescand door onze lesouders. Wij werken met een pdf-converter, corrigeren de toetsen vanaf het scherm en deze gaan met nakijkverhaal en stickers retour leerling en uiteraard met een brief. Leerlingen kunnen nu snel zien hoe ze de toetsen gemaakt hebben en welke lesstof zo nodig herhaald moet worden.

Sinds een aantal jaren staan er ook mondelinge toetsen op de jaarplanner. Deze doen we via Skype of Face-time of …… Inmiddels gebruiken we Skype ook om aan het begin van het schooljaar kennis te maken met nieuwe leerlingen. Daarmee zijn de foto’s uit beeld verdwenen, omdat we elkaar een aantal keren per jaar zien.

Zoals je kan lezen was het opsturen van toetsen vroeger lang niet zo makkelijk en duurde het lang voordat de toetsen bij de docent arriveerde. Gelukkig gaat dit vandaag de dag een stuk sneller!

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!