Onderwijs tijdens de zeilreis?

Met de boot de Atlantische Oceaan over, een rondje Middellandse zee of langs de kust van Afrika richting Kaapverdië. Een ongelooflijk avontuur en een enorme verrijking voor uw kinderen. Maar hoe zit het met onderwijs van uw kinderen tijdens de zeilreis?

De familie Hol waren ruim één jaar onderweg en zeilden met een zeilboot over de Atlantische Oceaan. Wij hebben de familie naar hun ervaring met de Wereldschool gevaagd.

De Atlantische Oceaan oversteken met de Wereldschool

Het drietal is weer terug in Nederland. Thuis in het Friese Beetsterzwaag. Meike zit in de 1e van het vwo-tto en krijgt de helft van haar vakken in het Engels. Haar broertje Tiest lijkt dat ook wel wat voor als hij straks naar de middelbare school mag. Hij zit nu in groep 8 van de basisschool. Amarins, de jongste van het gezin, sloeg een klas over en zit in groep 7. Het afgelopen jaar kregen ze via de Wereldschool les aan boord van hun zeilboot. Meike: “We voeren langs verschillende landen en eilanden. Vooral Marokko en Suriname vond ik prachtig.” Amarins: “Ja, de Sahara in Marokko was ontzettend mooi.” Ties: “Inderdaad, de Sahara was heel cool, je kunt daar snowboarden in het zand! En in Suriname gingen we op bezoek bij familie, ze hebben hun eigen visserij en ijsfabriek.” Meike valt bij: “In Suriname gingen we ook naar Frederiksdorp, een plantage van vroeger, dat was ook erg interessant. Ook vierden we kerst en Oud en Nieuw in Paramaribo. Ties: “Op Sint Eustatius beklommen we de krater van een vulkaan. Gelukkig werkt hij niet meer. Toch was het heel spannend.”

De Wereldschool in de Sahara

Cito-vakken via de Wereldschool

Maar naast alle bijzondere avonturen moest er soms ook iets aan school gedaan worden. Amarins: “We kregen veel verschillende schoolvakken aan boord. Rekenen, begrijpend lezen, taal en ook extra vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Engels deden we soms, maar dat was eigenlijk niet zo nodig omdat je toch vaak al in het Engels moest praten.” De kinderen volgden alle drie een eigen programma van hun eigen groep.

Volledig onderwijs tijdens de zeilreis

De kinderen moesten vaak zelfstandig aan de slag en volgden het volledige onderwijs via de Wereldschool. Meike: “Gelukkig kon mijnmoeder ons wel alles uitleggen. Meestal gingen we na het ontbijt een paar uur aan de slag voor school. Net wat de planning was van die dag.” “En we hadden heel veel educatieve schoolreisjes”, grapt moeder Anneke. Meike vertelt verder: “Tijdens de oceaanoversteken waren we niet zo vel met school bezig. Je wordt toch wel misselijk als je je moet concentreren op je schoolboeken. Puzzelen, knutselen, muziek luisteren en lezen lukte nog wel.” Ties: “En natuurlijk naar dolfijnen en walvissen kijken!” Meike: “Soms moesten we de foto’s we foto’s maken van toetsen en deze foto’s dan opsturen. Dan kregen we daar een cijfer voor. Meestal konden we ons werk zelf nakijken met antwoordenboekjes. Aan boord zat ik in groep 8, daarom most ik ook de Route 8-toets doen. Ik zat toen wel vijf uur lang achter de computer in een restaurant op Sint Maarten. Alleen daar was goede wifi. Ze gingen zelfs speciaal eerder open voor mij.

Nederlandse les tijdens zeilreis

Geen gym

Ties vond taal het leukste vak van de Wereldschool. “Het was niet zo moeilijk en ik was vaak snel klaar.” Amarins kiest voor begrijpend lezen als leukste vak. “Dat waren leuke opdrachten, ik houd namelijk van lezen.” Meike vond vooral de rekenlessen met Excel erg leuk en leerzaam. “Ik had nog niet eerder met Excel gewerkt, maar mijn vader kon me er goed bij helpen.” Toch hebben de drie ook hun oude school in Nederland soms wel gemist. Meike: “In Nederland zit je in een leuke, gezellige klas, aan boord was je altijd zelfstandig met school bezig. Op school in Nederland gingen we ook vaak gymmen en knutselen. Dat kon aan boord ook minder goed.” Amrins: “Ik miste vooral mijn vrienden en ook het gymmen. En in de pauze buitenspelen!” Ties miste niet zo veel: “Soms verlangde ik wel eventjes naar een kleine ruzie met een klasgenoot, gewoon een beetje gek doen.”

Ties en Amarins zijn het met elkaar eens. Ze zouden zo weer zo’n grote reis maken en hun school dan gewoon meenemen. Amarins: “Ik houd van avontuur, het maken van nieuwe vrienden, het genieten van de wind in de kuip en we hadden het ook erg gezellig met z’n allen!” Meike wil later nog wel gaan reizen, maar kortere vakanties: “De reis met de zeilboot was meer iets dat je één keer in je leven meemaakt, ik hoef eigenlijk niet nog eens een heel jaar weg.”

Zeilreis maken met kinderen

De Wereldschool tijdens een zeilreis

De Wereldschool is de enige school die het volledige basis en voortgezet onderwijs aanbiedt. Ook tijdens een zeilreis kan u gebruik maken van de Wereldschool. We bieden namelijk zowel een online als een offline pakket aan. Meer informatie? Vul dan het formulier in door op de onderstaande link te klikken. Een onderwijsadviseur neemt zo spoedig mogelijk contact met u op!

Gratis adviesgesprek met onderwijsadviseur