Oud Hollandse spellen op de Koningsspelen

Stil staan bij bewegen met oud Hollandse spelletjes op de Koningsspelen

Vandaag zijn de Koningsspelen van start gegaan. Een perfect moment om even stil te staan bij het belang van bewegen. Wij zijn benieuwd wat jullie doen aan de Koningsspelen/Koningsdag. Deel het met ons!
De Koningsspelen zijn voor het eerst georganiseerd in 2013 in het kader van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander. Rond de 5.400 scholen nemen hier aan deel. Naast de Koningsspelen is er ook het Koningsontbijt. Een goed moment om stil te staan bij de belangrijkste maaltijd van de dag.

Ouderwets is weer hip en wat is er nou leuker dan oud Hollandse Spelletjes? Wie kent het niet? Zaklopen, spijkerpoepen, koekhappen, ringwerpen noem het maar op! De meeste spelletjes kan je makkelijk organiseren met alledaagse artikelen. Voor inspiratie geven wij u wat ideeën.

Blikgooien

Wat heb je nodig?

10 blikken, het liefst van hetzelfde formaat, en een kleine bal. Je kan bijvoorbeeld gewoon gebruik maken van lege soepblikken.

Speluitleg en spelregels

Op de afbeelding zie je hoe je de blikken moet opstapelen. De afstand is tussen de 2 a 3 meter. Zet dit af met een lijn of trek een lijn met een stoepkrijtje. Leg hier 3 zachte ballen of pittenzakjes klaar.

Een kind mag dus maximaal 3 keer gooien. Ze moeten achter de gemarkeerde lijn blijven. Voor ieder omgegooid blik krijg je een punt.

Spijkerpoepen

Een hilarisch spel wat gegarandeerd staat voor heel veel plezier!

Wat heb je nodig?

Een lege fles, bijvoorbeeld een wijnfles. Wil je het moeilijk maken? Gebruik dan een bierflesje. Een stuk touw en een spijker. Het touwtje moet niet lang of te kort zijn. Als het touw te kort is hangt de spijker stil. Als de het touw te lang is, hangt de spijker dicht boven de fles.

Speluitleg en regels

Het kind bind het touw met de spijker om de middel. Je kan ook een touw vastmaken aan een broeklus. Zet de fles op de grond. De kinderen moeten, zonder hun handen te gebruiken, de spijker zo snel mogelijk in de fles krijgen. Je kan er voor kiezen de tijd op de te nemen of er een wedstrijdje van te maken. Degene die de spijker het eerst in de fles krijgt wint.

Eierlopen

Het is verstandig dit spel buiten de doen. Speel je dit binnen? Leg dan bescherming op de vloer.

Wat heb je nodig?

Een lepel en eieren, een hoop eieren! Daarnaast is het handig een parcours vast te leggen. Dit kan bijvoorbeeld een balk zijn waarover de kinderen moeten lopen of een lijn (krijt) op de vloer. Je kan natuurlijk ook een leuk parcours met verschillende obstakels uitzetten.

Speluitleg en spelregels

Leg bij ieder kind een ei op een lepel en laat ze zo snel mogelijk een parcours lopen. Laat iedere keer 2 kinderen tegen elkaar strijden, net zolang tot de winnaar bekend is!

Zaklopen

Een heel oud spel. Wees wel voorzichtig! Doe dit bijvoorbeeld op een grasveld.

Wat heb je nodig?

Een stevige zak, in Nederland wordt er vaak een aardappelzak gebruikt, en een parcours.

Speluitleg en spelregels

De deelnemer legt een parcours af (30 tot 50 meter) waarbij de benen n de zak zijn gestoken. Degene die als eerste de lijn overgaat heeft gewonnen.

Dit is slechts een selectie van een aantal oud Hollandse spellen. Je hebt bijvoorbeeld nog:

• Koekhappen
  • Ringwerpen
  • Sjoelen
  • Touwtrekken
  • Et cetera!

Bewegen is belangrijk. Vandaag de dag zijn kinderen steeds minder buiten door alle technologie om hun heen. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij het belang van bewegen. Een kind moet minimaal 60 minuten per dag bewegen. Een volwassene minimaal 30 minuten per dag. Leuk om dit samen te doen toch? Lees hier waarom bewegen zo belangrijk is.

Wij zijn benieuwd wat jullie met de Koningsspelen hebben gedaan. Deel het met ons op social media! Foto’s zijn extra leuk.

Dit kan op Facebook , Twitter en LinkedIn