Peuterpakket in Afrika – Familie Westdijk

Spelenderwijs leren met het peuterpakket van de Wereldschool

Rupsje nooit genoeg in Malawi

Naomi (bijna 4) en Abigail (2,5) wonen samen met hun ouders Marcel en Mariska in de plaats Kasungu in Malawi. De zusjes krijgen ‘home schooling’ via het Amerikaanse Sonlight Curriculum en het peuterpakket van de Wereldschool. Ook gaat Naomi enkele ochtenden per week naar een lokale ‘nursery’ om met leeftijdsgenootjes te spelen.

In oktober 2015 stond er een grote doos voor ons op het postkantoor van Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Naomi en Abigail waren reuze benieuwd wat er in zat! Bij terugkomst in Kasungu, twee uur rijden van de hoofdstad, mochten ze eindelijk de doos uitpakken. Enthousiast haalden ze ondermeer enkele prentenboeken, vingerverf – ‘Mogen we die nu gebruiken?’ -, stoepkrijt, crepepapier, klossen – ‘Wat zijn dat nou?’ -, handpoppen, stickers, een dokterskoffertje – meteen Abigails favoriet! -, een theeserviesje, boerderijdieren en twee mappen voor papa en mama uit de doos.  Toen de doos helemaal leeg was, kropen ze er zelf in en bedachten dat dit een mooie boot was!

We maken spelenderwijs gebruik van het peuterpakket van de Wereldschool. De Peuter Informatie Map geeft informatie over de ontwikkeling van peuters en allerlei bruikbare suggesties en activiteiten voor het werken met peuters. Enkele voorbeelden van activiteiten die we met Naomi en Abigail gedaan hebben, zijn het maken van een weekkalender – onderverdeeld in ochtend en middag -, voorwerpen onder een theedoek leggen en er vervolgens een weghalen, sorteren van voorwerpen, mikken tegen een toren van bekertjes, diverse knutselactiviteiten en het  lopen op klossen. Het notatiesysteem in de Peuter Informatie Map ervaren we als handig. Het helpt ons te kijken of we de meisjes spelenderwijs voldoende variatie in activiteiten aanbieden.

Het activiteitenboek Voorsprong gebruiken we als bronnenboek. We kiezen activiteiten, die ons aanspreken en/of waar Naomi en Abigail op dat moment mee bezig zijn, bijvoorbeeld de geboorte van konijntjes, de start van het regenseizoen, nieuwe kiezen, het oogsten van bananen uit eigen tuin, een verjaardag of boodschappen doen. We pakken er dan soms een praatplaat bij om die samen met de meisjes te bekijken.

Van de drie prentenboeken in het peuterpakket hebben Naomi en Abigail Rupsje Nooitgenoeg het meeste ‘gelezen’. Een nagemaakte rups – om zelf door de gaten van het boek te bewegen – verhoogde het leesplezier.

Tot slot:Naomi en Abigail genieten van de knutselspullen uit het peuterpakket. Ze gebruikten de vingerverf al op de dag van aankomst, krijten regelmatig de stenen voor het huis vol, hebben Pietjes geknutseld met Sint, maakten een luchtballon van papiermache, hingen zelfgemaakte versieringen in de kerstboom en maakten een Rupsje Nooitgenoeg met crepepapier