Profielkeuze: een belangrijke keuze?!

profielkeuze tips een keuze maken

Ergens in de middelbareschoolperiode van je zoon of dochter is het zo ver: ze gaan een richting of profiel kiezen ter voorbereiding op een eventuele vervolgopleiding. Superleuk en spannend natuurlijk! Soms is het meteen duidelijk welke richting je zoon of dochter op wil gaan en soms ook niet. Er rijzen dan een hoop vragen: Is het erg dat ze nog niet precies weten wat ze willen? Of als ze twijfelen, wat dan? Hoe kan ik mijn zoon of dochter het beste begeleiden naar een keuze? Lees dan snel verder!

De vraagtekens boven hun hoofd

Er zijn natuurlijk verschillende gradaties in het ‘niet weten’. Van de ongeïnteresseerde puber die geen zin heeft om over iets vaags als ‘de toekomst’ na te denken tot de eeuwige perfectionistische twijfelaar die het internet afspeurt naar informatie maar niet tot de juiste keuze kan komen, en alles wat daar tussenin zit. Het is niet erg als je zoon of dochter er nog niet uitkomt, maar het is in ons schoolsysteem wel zo dat er op een gegeven moment een keuze gemaakt moet worden.

Dit keuzemoment is dan ook een mooi aangrijpingspunt om als ouder je zoon of dochter te ondersteunen om tot een (weloverwogen) keuze te komen. En ze wellicht ook nog wat te kunnen leren hoe je dat nou doet, zo’n (weloverwogen) keuze maken!

profielkeuze tips hoe maak je een keuze

Hoe kun je als ouder je kind ondersteunen?

Allereerst is het belangrijk om te erkennen dat het niet weten niet erg is – dat het soms juist heel goed is om te twijfelen of het niet te weten! Zeker bij twijfel betekent dat op z’n minst dat er over de kwestie wordt nagedacht, en dat is natuurlijk wat we als ouders graag zien. Als ouder heb je de lastige taak om de balans te vinden tussen interesse tonen en erop vertrouwen dat de puber in kwestie ergens ooit een keer de keuze gaat maken. Ook zonder onze bemoeienis komt de puber waarschijnlijk al een heel eind in de goede richting! Hoe je dat voor elkaar krijgt? Het zijn soms al kleine dingen: af en toe informeren, een (open) vraag stellen, een suggestie doen, stiekem een advertentie of folder van iets leuks laten ‘slingeren’ in huis. En soms bewust even de andere kant op kijken kan al helpen!

Hoe kan ik mijn zoon of dochter het best begeleiden?

Maar stel, de puber in kwestie heeft toch besloten dat hulp van vader of moeder gewenst is. Wat dan? Er zijn verschillende dingen die je kunt doen. Allereerst: besef dat studiesucces vaak niet gerelateerd is aan het keuzeproces wat er aan vooraf is gegaan!

Ten tweede is het natuurlijk interessant om samen uit te vinden wat de reden is waarom je zoon of dochter geen keuze kan of wil maken. Is het onzekerheid? De vaagheid van de consequenties van de keuze (‘wat betekent het als ik het een of het ander kies?’)? Of vinden ze het gewoon niet zo interessant? Dit geeft natuurlijk al veel informatie over de te nemen vervolgstappen.

Ook de randvoorwaarden spelen vaak een rol: van wanneer de keuze gemaakt moet worden tot het karakter van zoon- of dochterlief (Jawel! Als professioneel twijfelaar heb ook ik al een flink aantal keren met het keuze-maak-bijltje gehakt). Wanneer deze zaken boven tafel zijn gekomen, is het tijd voor het echte werk. Want hoe kun je nu richting geven aan zo’n keuzeproces? Daar zijn verschillende tips en trucs voor:

• Kijk bijvoorbeeld naar het cijferbeeld
  • Vraag bij je zoon of dochter na over welke vakken hij of zij enthousiast is en vraag bij de mentor na hoe de docenten denken over de profielkeuze van je zoon of dochter.
  • Daarnaast is het vaak mogelijk om een gesprek te hebben met de decaan van school over eventuele mogelijkheden samen met je zoon of dochter.

Er zijn zelfs professionele bedrijven, zoals Qompas, waar je terecht kunt om je zoon of dochter in het keuzeproces te ondersteunen. Als laatste kunnen de toekomstdromen van je zoon of dochter een goede uitgangspositie bieden. Want, welke opleidingen heb je daarvoor nodig? En welke vakken van de middelbare school heb je dan nodig om toegelaten te worden tot een opleiding? Door uit te zoeken welk studiepad je kind moet doorlopen om toegelaten te worden tot een bepaalde opleiding, vereenvoudigt dit het proces om tot een keuze te komen.

Oeps, de keuze bleek niet helemaal de juiste..!

En dan maakt je zoon of dochter een keuze (hoera!), maar die blijkt niet helemaal de juiste. Is dat erg? Natuurlijk niet! Buiten een geweldig leermoment zijn er zo veel ‘reparatiemogelijkheden’ om toch te komen waar je wilt. En dat is helemaal niet erg. Denk hierbij aan het halen van extra certificaten, bijvoorbeeld bij de Wereldschool, of aan het switchen van profiel, waardoor je zoon of dochter zijn of haar dromen toch nog kan najagen.

Ondersteuning vanuit de Wereldschool

Ben je benieuwd hoe de Wereldschool jullie kan ondersteunen in het maken van de profielkeuze of het halen van extra certificaten om aan de gewenste vervolgopleiding te kunnen beginnen? Of heb je naar aanleiding van deze blog vragen aan mij? Kijk dan rustig eens op onze site naar onze lesprogramma’s, neem contact met ons op via ons contactformulier of stuur mij een mail naar quirine.hakkaart@wereldschool.nl.

Meer weten over profielkeuze of voorbereiding voor het eindexamen in het buitenland? Vraag hier meer informatie aan!