Publicatie voortgangstoetsen vo 1 en 2

scores diataaltoetsen vo 1 en 2

Net als voorgaande jaren hebben de leerlingen van de Wereldschool in vo 1 en vo 2 aan het einde van hun schooljaar een voortgangstoets gedaan. Dit jaar zijn we gestart met een pilot met Diataaltoetsen. Van deze toetsen maakten de leerlingen Diatekst (begrijpend lezen), Diawoord (woordenschat) en Diaspel (spelling). Naast het feit dat deze objectieve meting voor de leerlingen zelf belangrijk is, omdat het hen helpt te begrijpen waar ze in hun ontwikkeling staan, vinden wij het voor de Wereldschool belangrijk als kwaliteitsmeting.

Analyse resultaten Wereldschoolleerlingen

In augustus hebben we de resultaten geanalyseerd. Allereerst zijn we trots op onze leerlingen en hun goede resultaten! Gemiddeld hebben de leerlingen hoog gescoord in vergelijking met hun leeftijdsgenoten in Nederland, wat voor onze doelgroep natuurlijk nóg eens extra goed is. Met name  begrijpend lezen sprong eruit. Op deze toets scoorden de leerlingen van vo 1 en vo 2 beiden op vwo-niveau. Qua woordenschat deed vwo 1 het zelfs nóg iets beter, met gemiddeld een ‘vwo-hoog’-score en voor vo 2 een havo/vwo score. In vergelijking met leeftijdsgenoten in Nederland is spelling altijd een lastige opgave voor de leerlingen in het buitenland. Vo 1 scoorde op vwo-niveau, terwijl vo 2 op een havo-niveau uitkwam in vergelijking met leerlingen in Nederland.

Samen met de docenten Nederlands hebben we vervolgens bekeken welke acties we ondernemen op groepsniveau en op individueel niveau. Meer informatie vind je op onze kwaliteitspagina op de website.