Queen B. en zeilen

Queen B en zeilen

Wat hebben Beyoncé, Britney Spears en onze voormalige Koningin Beatrix met elkaar gemeen? Hun bijnaam is Queen B. Vrij onschuldig voor deze drie beroemdheden. Logisch ook. Beatrix was het immers echt. En de beide zangeressen zijn koninginnen op het podium. Positieve connotatie wat mij betreft.

Leuk dus dat Linde af en toe op een boot met de naam Queen B. een toets voor de Wereldschool mag maken. De boot ligt ook hier in Marina Papeete en is van Bertus die even naar Nederland is. Wij passen op haar. In ruil voor een dagelijkse check of de lijnen het nog goed houden, de fenders nog netjes op hoogte hangen en er geen dingen stuk gaan, mag Linde af en toe op Queen B. haar huiswerk maken. Handig want op Zouterik wordt druk geklust en concentreren is dan lastig.

Queen B en zeilen

In beroemd gezelschap

Waarom Queen B. zo heet weten we niet, dat moeten we bij terugkeer eens aan Bertus vragen. Voor zover wij weten zijn Beyoncé, Britney en Beatrix geen familie van hem (hoewel andere beroemdheden als Tom Cruise en Mark Zuckerberg hun boot ook hier hebben liggen). Maar Linde voelt zich een ware bijenkoningin als ze het heerlijk rustige klaslokaal op de steiger achter ons betreedt.

Bedreigde vrouwen

Hoe komt het dan toch dat de titel Queen B. in werkend Nederland juist een negatieve lading heeft? Een ‘Queen Bee’ op kantoor is namelijk een vrouwelijke baas die geen enkele interesse toont om de carrière te stimuleren van vrouwen die in haar voetsporen willen treden. Bovendien dwarsboomt de ‘bijenkoningin’ vaak actief andere vrouwen, wanneer ze zich bedreigd voelt.

Voor mij geen onbekend fenomeen. Ook ik heb managementfuncties bekleed in het bedrijfsleven en was me altijd bewust van de voorbeeldfunctie die ik had voor andere vrouwen. Als vrouwelijke manager rust er een zware taak op je. Niet alleen staat de prestatieschijnwerper vaak net wat scherper op je gericht, ook delf je vaak het onderspit als je vergeleken wordt met mannelijke collega’s of als er over salarisverhoging gepraat moet worden.

Om deze hele discussie uit de weg te gaan, gedragen vrouwen in topfuncties zich vaak mannelijker en distantiëren ze zich van vrouwen in lagere functies.

Zo houdt een Queen Bee genderongelijkheid, stereotypes en vooroordelen over vrouwen zelfs in stand. Niet slim dus.

Bezige bescheiden bijenkoningin

Zo ernstig heb ik het zelf gelukkig nooit ervaren. Juist door gewoon mezelf te zijn en eerlijk, open en direct te communiceren. Met mannen én vrouwen. En juist door mezelf ook bloot te geven, niet letterlijk natuurlijk, als het over vrouwenthema’s ging. Ik draaide niet om de hete brij heen als de crèche belde dat m’n kind ziek was. Dan haalde ik haar gewoon op en moesten afspraken verplaatst worden. Op vrijdagmiddagen werkte ik niet thuis. Nee, ik zat gewoon met m’n kind in de speeltuin. En een lange vakantie van vier aaneengesloten weken verdiende ik gewoon. Geen gedraaikont of gesmoes, ik ben een vrouw! En juist dat, met al mijn emoties, gevoelens, inlevingsvermogen en ongetwijfeld ook tekortkomingen maakte mij tot de manager die ik was.

Topmanager op een zeilboot

Hier op reis ben ik ook manager, al 2,5 jaar lang. Niet van een team medewerkers maar van een gezinsteam op de wereldzeeën. Met alle uitdagingen die daarbij horen. En één daarvan is het schoolleven van datzelfde kind dat ik ziek moest ophalen van de crèche.

Wat zij af en toe nodig heeft in de hectiek van het zeilersbestaan is rust en ruimte voor school. En dat vindt ze op Queen B. Bertus bedankt!