Stoeien draagt bij aan de band tussen ouder en kind.

stoeien draagt bij aan band ouder en kind

Stoei jij wel eens met je kind? Of stoeien je kinderen wel eens met elkaar? Laat je het gaan of spring je er juist snel tussen? Over het algemeen wordt stoeien op school of thuis tussen kinderen niet zo snel gewaardeerd uit de angst dat het verkeerd afloopt. Meestal roept de juf of meester over het schoolplein dat ze moeten stoppen met aan elkaar zitten, ik heb mij er zelf ook schuldig aan gemaakt. Ook thuis roept vader of moeder al snel dat het afgelopen moet zijn. Toch komt dat stoeien vaak voort uit een natuurlijke drang, een drang waar wij als opvoeders op moeten inspelen.

In deze blog wil ik ingaan op het belang van stoeien. Stoeien tussen broers en zussen, vriendjes en vriendinnetjes maar ook juist tussen kind en ouder. Want stoeien heeft zoveel belangrijke elementen in zich die bijdragen aan de ontwikkeling van je kind.

Stoeien

Als ik dit werkwoord op zoek in de Van Dale dan staat er: ‘voor de grap doen alsof je vecht; = ravotten’. En dat is in mijn beleving niet de definitie van stoeien zoals ik het zie. Vechten is in mijn ogen een negatief werkwoord, omdat er dan lichamelijk geweld bij komt kijken. Bij stoeien is er wel fysiek contact, maar geen sprake van geweld.
Stoeien is daarom in mijn ogen: ‘in een veilige omgeving spelenderwijs fysiek contact hebben met elkaar’.

Waarom stoeien belangrijk is

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat stoeien een positief effect heeft op de ontwikkeling van je kind. Zo gaan Debenedet en Cohen (2017) in op het ‘stoeiend’ spelen. Zij geven aan dat het bijdraagt aan het oplossingsgericht vermogen en het zelfvertrouwen. Ook leren kinderen zo lichaamstaal aflezen.

Lotens (2013) noemt ook dat het een belangrijke rol speelt in het ontwikkelen van de motoriek. Evenals het leren omgaan met emoties en het geloof in eigen kunnen.

Een andere interessante is dat tijdens het stoeien het gelukshormoon Oxytocine wordt aangemaakt. Hierdoor wordt de band sterker tussen de stoeiende personen. En juist ook om die reden vind ik stoeien tussen ouder en kind van groot belang. Zeker ook wanneer je met je kinderen een avontuur bent gestart in het buitenland. Dat brengt heel wat emoties met zich mee voor jou en je kind en kan er ook voor zorgen dat jullie relatie wat verstoord is.

Daarnaast leren kinderen in mijn ogen ook rekening houden met elkaar, leren ze hun eigen lichaam beter kennen en is er bovenal ook gewoon veel plezier.

stoeien draagt bij aan band ouder en kind

Afspraken

Om dat plezier ook terug te zien, is het belangrijk duidelijke afspraken te hebben tijdens het stoeien. Een zin als ‘zonder pijn blijft het fijn’ kan daarbij helpen om met je kind te bespreken wanneer iets nog stoeien is en wanneer niet.

Ook een afspraak welk teken je geeft als je wil stoppen. Lig je bijvoorbeeld op elkaar dan heb je niet altijd door wanneer de ander in een niet fijne houding ligt. Door dan drie keer te kloppen op het lichaam van de ander kan je aangeven dat je wilt stoppen.

En zorg voor een duidelijk startteken. Bijvoorbeeld elkaar de hand schudden, een box geven of een high-five.

Stoeien kan ook een heerlijke ontlading zijn voor kinderen. Zeker voor kinderen die veel denken, die juist druk in het hoofd zijn of veel energie hebben. Maar let wel op dat het geen ontladen is van bijvoorbeeld boosheid door iets wat eerder die dag is gebeurd. Zorg dus altijd dat het duidelijk is dat jullie aan het stoeien zijn en dat de daarbij behorende afspraken bekend zijn.

Spontaan of gepland?

Het stoeien kan iets spontaans zijn. Even voor het avondeten elkaar op een leuke manier uitdagen, door je kind op te tillen of om te rollen. Kietelen wordt ook vaak ingezet bij stoeien tussen ouder en kind, maar let op. Kietelen blijft iets dubieus, het kan even leuk zijn maar vaak zit dit ook op de pijngrens van kinderen. Op kietelen reageer je vaak door te lachen, maar die lach kan ook voortkomen om de spanning weg te nemen. En dus vind diegene het eigenlijk dan niet leuk. Doe kietelen dus nooit te lang.

Stoeien kan ook gepland zijn met leuke oefening. Uit de training die ik volg van De Wereld van Sophie, heb ik de volgende drie oefeningen kort op een rijtje gezet.

Oefening 1. Eén iemand ligt op zijn buik, met zijn handen onder zijn hoofd (bij voorkeur op een mat of kleed). De ander gaat er op de knieën naast zitten en probeert de liggende persoon (die probeert tegen te stribbelen) om te draaien op zijn rug. En dat is een leuke uitdaging, zelfs voor een volwassenen bij een kind.

Oefening 2. Doe elk een judoband om (dit kan natuurlijk ook een andere band zijn). Leg hier een dubbele knoop in. Start tegen over elkaar op de knieën op de mat. Geef elkaar een hand, vuist of een ander teken om te zorgen dat je beide klaar bent als je start. Probeer de band bij de ander los te maken.

Oefening 3. Eén iemand heeft de bal vast en zit op zijn knieën voorover gebogen en houdt de bal stevig vast. De ander gaat de bal proberen af te pakken.

Tot slot

Stoei er lekker op los. Neem er de tijd voor. Zeker voor jou als ouder draagt het echt bij aan de band tussen jou en je kind. En stoeien is dus niet iets alleen voor jongens en vaders! Nee moeders, ook jullie kunnen lekker gaan stoeien met jullie zoon of dochter. Geloof me: het is echt leuk!

Bronnen

Lotens, Y. (2013). Opvoeden door Stoeien. Amsterdam, Nederland: Athenaeum Uitgeverij.

DeBenedet, A. & Cohen, L. (2011). The Art of Roughhousing. United States, Philadelphia: Quirk Books.