Studiekeuzestress: studieadvies vanuit het buitenland.

Studieadvies vanuit buitenland

Je zoon of dochter is ondertussen al 16 jaar en zit in 4 HAVO. Jullie zitten samen aan de keukentafel en voorzichtig probeer je het onderwerp weer aan te halen. ‘Wat wil je later worden?’
Je voert het gesprek al voor de zoveelste keer en dat gaat tegenwoordig met zuchten en kreunen. Want ja, je zoon of dochter heeft echt geen idee en jij weet niet meer hoe je hierin kan ondersteunen.

Dit komt je als ouder misschien wel bekend voor. Je zoon of dochter vindt het heel lastig om te bepalen welke richting hij op wil gaan qua beroep. Hoe ga je hier mee om en hoe kan je je kind het beste begeleiden in het maken van een keuze. Ik geef wat tips in deze blog.

Voer een open gesprek

Allereerst is het belangrijk dat je als ouder open staat voor elke keuze die je kind maakt. Als je als kind al het idee hebt dat je vader of moeder je een bepaalde richting op wilt duwen, durf je minder snel te uiten wat je eigenlijk echt graag wil. Dat wil niet zeggen dat je als ouder niet mag beginnen over dat je bij bepaalde beroepen weinig kans hebt op werk, dat het salaris relatief laag is of dat er veel eisen worden gesteld die misschien niet allemaal bij je kind passen. Zorg dat het een open gesprek is waarin je samen voor en tegens tegen elkaar af weegt.

Vaak is het voor een kind ook lastig om zijn eigen talenten te erkennen, onzekerheid speelt dan een rol. Door daarover in gesprek te gaan kan je je kind helpen in zien wat wel/niet bij hem past.
En als je kind dan toch kiest voor beroepssector die jou iets minder aanspreekt, laat hem er dan wel voor gaan. Als iemand echt iets graag wil kan hij veel bereiken! Helemaal als hij ook nog eens gesteund wordt door zijn ouders. Je kind verplicht een bepaalde richting opsturen waar zijn interesse niet ligt, maakt het er vaak niet beter op.

Studieadvies vanuit buitenland

Hoe pak je het aan?

Tom Dekker van studiekeuzemaken.nl noemt het proces voor het maken van een studiekeuze een studiekeuze piramide. Je bouwt aan een piramide die bestaat uit drie lagen.
De belangrijkste laag is het fundament.

• Laag 1. Zelfkennis. Je gaat ontdekken: Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik?
  • Laag 2. Studiekennis: verzamelen van informatie en ervaringen.
  • Tot slot de top van de piramide: Laag 3. Studiekeuze.

Je bouwt altijd eerst aan het fundament, zelfkennis. Daarna ga je door met de tweede laag, studiekennis en tot slot laag drie: studiekeuze. Je bouwt de piramide altijd van onder naar boven op. Door het in een andere volgorde aan te pakken zal er sneller een verkeerde keuze gemaakt worden.

Lees ook: Help ik moet een studie kiezen!

Laag 1. Zelfkennis

Je kan je kind hierin ondersteunen door het voeren van open gesprekken. Maar veel beroepskeuze/studiekeuze websites helpen hier ook bij. Laag 1 kan je vormgeven door je kind een online test te laten maken. Op die manier kan je kind ontdekken waar zijn interesses en talenten liggen. Bij betaalde testen krijg je vervolgens vaak een uitgebreid rapport met daarin een overzicht van studies die passen bij de gegeven antwoorden/informatie. Er zijn veel gratis testen, maar de testen waar je iets voor moet betalen geven vaak wel een uitgebreider advies.

Laag 2. Op afstand een indruk krijgen van een opleiding

Daarop volgend kan je kind aan de slag met stap 2. Studiekennis. Door op internet informatie te zoeken over de studies krijg je al een duidelijk idee van de inhoud van de studie. Op basis daarvan kunnen er zich vragen vormen die je kind per mail of telefonisch zou kunnen stellen aan iemand van de opleiding.

Op het YouTube-kanaal van Scholieren.com vind je veel Studiekeuze Q&A filmpjes. In deze filmpjes zijn er studenten die vertellen over hun studie. Op die manier krijg je ook een eerlijke indruk van de studie van studenten die de opleiding volgen.
En als je op YouTube bijvoorbeeld ‘studie pabo’ of ‘studie pedagogiek’ intypt krijg je bij elke opleiding wel een filmpje van iemand die in een vlog over de opleiding vertelt. Op die manier krijg je ook vanuit een ander land op afstand een goed beeld van hoe een opleiding eruit ziet.

Andere tips zijn het meelopen met iemand die het beroep uitoefent. In het buitenland is dit misschien iets anders, maar bij veel beroepen zullen de verschillen ook niet enorm groot zijn.

Vorig schooljaar zijn er door diverse scholen online voorlichtingsdagen georganiseerd.
Gezien het nog niet veel beter gaat wat betreft corona, verwacht ik ook dat dat dit jaar weer volop ingezet gaat worden. Houd dit dus goed in de gaten op bijvoorbeeld sociale media!

Laag 3. Studiekeuze

En dan de keuze maken. Help je zoon of dochter met het maken van een lijstje met voor- en nadelen van de verschillende opleidingen. Maak het samen inzichtelijk zodat bij je zoon of dochter uiteindelijk zelf de beslissing kan maken wat de beste keuze is. Uiteindelijk moeten ze toch gewoon hun hart kunnen volgen.

Tot slot. Het is belangrijk te weten wat het buitenlands diploma waard is in Nederland wanneer je zoon/dochter geen staatsexamen heeft gedaan/gaat doen voor alle vakken. Nuffic* helpt hierbij. Op die manier weet je ook gelijk of er eisen zijn vanuit de opleiding, zoals het maken van extra toetsen.
Maar door het volgen van het vak Nederlands en dit af te ronden met een (staats)examen, kun je bij de meeste opleidingen wel terecht.

En dan als allerlaatste. Hoe is jouw studie- en carrièrepad als ouder verlopen? We maken allemaal fouten en helaas weten we niet altijd gelijk wat de beste keuze is. Maar uiteindelijk komen we er, ook al is het via een omweg. Gun je kind ook die omweg.

Tips voor websites:
www.studiekeuze123.nl