Waar moet je aan denken bij terugkeer naar Nederland?

Wanneer je lang in het buitenland hebt gewoond en gewerkt, kan de overgang naar Nederland voor kinderen best ingrijpend zijn. In deze handreiking vind je enkele adviezen hoe je deze overgang zo soepel mogelijk kunt laten verlopen en je kinderen kan begeleiden bij terugkeer naar Nederland.

Randvoorwaarden voor een soepele instroom

De belangrijkste voorwaarde voor een soepele instroom is dat het Nederlands van je kinderen op het goede niveau is. Besteed dus voor vertrek nog eens extra aandacht aan de Nederlandse taal van je kinderen. Het is niet voldoende om thuis alleen Nederlands te spreken, investeer in een erkend lesprogramma met aandacht voor spelling en grammatica. De Wereldschool heeft hier diverse pakketten voor. Klik hier voor het aanbod.

Hebben je kinderen inmiddels een achterstand? Doe dan de onderwijscheck via onze website. Wij zullen dan z.s.m. contact met je opnemen om te kijken hoe de Wereldschool je hierin kan ondersteunen.

Ja, ik wil graag meer informatie over de onderwijsmogelijkheden in het buitenland:
Contact & oriëntatiegesprek

Voorbereiding remigratie

Maak, zodra je weet wanneer je ongeveer terugkeert Nederland, een planning voor het onderwijs van je kinderen. Het liefst minimaal een half jaar van te voren, maar bij voorkeur nog langer. Belangrijke vragen die je jezelf daarbij moet stellen zijn:

• Blijf ik in Nederland of is er ook een mogelijkheid dat ik weer wordt uitgezonden?
  • Waar ga ik wonen in Nederland en welke scholen zijn er in de buurt?
  • Welk onderwijs hebben mijn kinderen tot nu toe gevolgd?
  • Wat is hun vakkenpakket?
  • Welke vakken gaan goed en met welke vakken hebben ze moeite?
  • Wat zijn hun doelen en wensen?
  • Welk onderwijssysteem past bij hen?
  • Voldoen ze aan de voorwaarden om te kunnen instromen (niveau, taal, vakkenpakket?)

Dit zijn geen gemakkelijke vragen, waar geen standaard antwoorden op zijn. Elk kind en elke situatie is uniek. De Wereldschool wil u graag ondersteunen om uit te zoeken welke onderwijsoplossing bij uw situatie past.

De Wereldschool: wat kunnen wij voor je doen?

Wat is de Wereldschool? De Wereldschool is een school voor afstandsonderwijs, maar wij doen meer. Wereldschool begeleidt kinderen van expats, emigraten en (wereld)reizigers van vertrek tot terugkeer. Opgericht in 1948 in Nederlands- Indië en inmiddels actief in 120 landen.

Vertrek:

Voor vertrek bieden wij advies, testen, talencursussen en hulp bij de voorbereiding en het zoeken van een school.

Buitenland:

In het buitenland helpen wij je de Nederlandse taal van je kinderen op peil te houden door middel van afstandsonderwijs. Ook kunnen wij volledig afstandsonderwijs aanbieden (peuters, groep 1-8, vmbo-tl, havo en vwo). Bijvoorbeeld wanneer er geen goed onderwijs in de omgeving is of wanneer je je kinderen Nederlands onderwijs wilt laten volgen.

Wij kunnen je ondersteunen bij de transitie naar het Nederlandse onderwijs. Hieronder lees je hier meer over.

Hoe kan de Wereldschool je ondersteunen?

De Wereldschool kan je op de volgende punten ondersteunen:

• Wij kunnen je helpen de voortgang van je kinderen tot nu toe in kaart te brengen. Hiervoor kunnen wij niveautoetsen of een citotoets op afstand uitvoeren.
  • Op basis van deze testen en je persoonlijke situatie kunnen wij adviseren over de aansluiting met het Nederlandse onderwijs.
  • Wij kunnen bemiddelen in de transitie naar een Nederlandse school.
  • Wij kunnen psychologische ondersteuning voor je regelen.

Hoe werkt het?

Voor een advies op maat vraagt de Wereldschool je een intakeformulier in te vullen. Op basis van dit formulier doen wij je vooraf een prijsopgave zodat je weet waar je aan toe bent. Wij gaan vervolgens met onze onderwijskundigen aan de slag. Je ontvangt van ons een advies en wij begeleiden je gezin tot terugkeer. Neem via onderstaande knop contact op met de Wereldschool.

Contact Wereldschool

Wat kun je zelf doen om de remigratie soepel te laten verlopen?

Maak een plan van aanpak.

• Zorg ervoor dat het Nederlands van je kinderen op peil is.
  • Begin tijdig met de voorbereiding en maak een duidelijk plan.
  • Zorg dat je rapportages van schoolvorderingen en/of onderzoek verzamelt. Hiermee kun je het schoolverloop van je kinderen laten zien. Als je kind onderwijs heeft gevolgd bij de Wereldschool, verzorgen wij een onderwijskundig rapport. Maar ook rapportages van de school in het buitenland zijn waardevol.
  • Laat je goed informeren over het Nederlandse onderwijssysteem.
  • Maak een afspraak op één of meer scholen in de omgeving waar jullie gaan wonen. Het liefst onder schooltijd. Ga kijken en bespreek met de school wat zij voor jullie kunnen betekenen.
  • Denk ook aan praktische zaken zoals het leren van verkeersregels en leren fietsen.
  • Betrek kinderen in de plannen en maak zaken bespreekbaar.
  • Probeer je terugkeer zo te plannen dat je net voor de zomervakantie terugkomt.
  • Laat kinderen voor de zomervakantie een dagje meedraaien op school zodat ze de school al kennen. In de zomervakantie kunnen ze dan acclimatiseren en na de vakantie maken ze een nieuwe start.
  • Kom je vanuit een totaal andere cultuur, overweeg dan een re-entry training om kinderen te leren omgaan met een eventuele cultuurshock.
  • Gun kinderen de tijd om te wennen. Het is normaal dat een kind zich pas na een jaar weer op zijn gemak voelt in Nederland. Signaleer je andere problemen, zoek dan psychologische hulp.
  • Breng je kind in contact met andere third-culture-kids, zodat ze met leeftijdsgenoten kunnen praten die in dezelfde situatie zitten.

Blijf ons volgen!

Volg ons ook op FacebookInstagram en LinkedIn