Vergeetcurve van Herman Ebbinghaus en de kracht van herhaling

vergeetcurve van ebbinghaus

Wie zeg je? Ebbinghaus? Ja, Herman Ebbinghaus was een Duitse psycholoog die leefde van 1850 tot 1909. Gedurende zijn leven deed hij veelvuldig onderzoek naar het geheugen. Hij was benieuwd naar de werking van het brein en wilde bijvoorbeeld weten hoe het toch kan dat je dingen vergeet. Inmiddels is het al meer dan honderd jaar geleden dat hij stierf, toch is zijn werk nog steeds van waarde: ook voor Wereldschoolleerlingen!

In een blogartikel van Wereldschoolblogger Iris lees je ook meer over de werking van het geheugen en hoe je leerstof beter kunt onthouden.

Snelheid van vergeten

Komt dit je bekend voor? Je bent, tussen het reizen door, aan het leren voor een toets en je laat je overhoren. Tevreden merk je dat je de stof beheerst. Tot de dag dat je achter je laptop kruipt om een toets te maken, en merkt dat een boel kennis is weggezakt. Hoe kan dat? Herman Ebbinghaus ontdekte het volgende:

• In de eerste twintig minuten nadat je hebt geleerd, vergeet je relatief gezien het meest
  • In het eerste uur nadat je iets hebt geleerd, vergeet je ongeveer de helft
  • Na ongeveer een dag neemt hetgeen je vergeet af
  • Na ongeveer een week vergeet je een stuk minder

Onder andere de conclusies uit bovenstaande vier bolletjes verwerkte hij in een curve, die de Vergeetcurve van Ebbinghaus wordt genoemd (zie afbeelding 1).

vergeetcurve van ebbinghaus

Afbeelding 1: De vergeetcurve van Ebbinghaus, waarbij de genoemde percentages slechts een gemiddelde aangeven

Wat kun je aan het vergeten doen?

Op deze site staan de nodige tips wat je kunt doen om het ‘vergeten tegen te gaan’. Alvast een tipje van de sluier: Ebbinghaus zegt dat regelmatige herhaling (gedurende langere tijd) helpt om leerstof beter te onthouden. Maar ook door plaatjes te gebruiken en zelf hardop te lezen (dus door verschillende manieren te gebruiken) onthoud je beter.

Wil je deze informatie (à la Ebbinghaus) ook op een andere manier tot je nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een filmpje? Bekijk onderstaande video of ga naar het YouTube-kanaal van Edutopia.

Ook geïnteresseerd in 1-op-1-onderwijs in het buitenland?

Ga je (tijdelijk) naar het buitenland en wil je graag meer weten hoe de Wereldschool het afstandsonderwijs aanbiedt? Of heb je vragen over onthouden en vergeten? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Onze onderwijsadviseurs staan altijd voor je klaar voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.