Wat is het verschil tussen het staatsexamen en het centraal examen?

Veel leerlingen zitten momenteel met hun neus in de boeken want de examenperiode is afgelopen week van start gegaan.  Alle eindexamenleerlingen van het vmbo, de havo, en het vwo maken deze 2 weken een aantal examens om het felbegeerde diploma te halen, maar zij zijn niet de enige. Ook degene die het staatsexamen willen halen, nemen deze twee weken deel aan het centraal examen. Benieuwd wat het verschil is tussen het staatsexamen en het centraal examen? Wij leggen het je uit!

Wat is het centraal examen?

Het centraal examen is het afsluitende onderdeel van het voorgezet onderwijs. Tijdens de 4, 5 of 6 jaar die je opleiding duurt, word je voortdurend voorbereid op dit afsluitende onderdeel. In mei wordt al je kennis en je harde werk getest tijdens het centrale examen.  Het centraal examen bepaalt niet alleen of je geslaagd bent, maar ook vaak meer dan 50% van je eindcijfer.  Het zijn voor de meeste leerlingen dan ook twee stressvolle weken.

Wat is het staatsexamen?

Woon je in het buitenland? Dan is het volgen van regulier Nederlands onderwijs niet altijd mogelijk. Speciaal om deze leerlingen tegemoet te komen is het staatsexamen opgericht. Bij het staatsexamen hoef je namelijk niet verplicht naar een Nederlandse school te gaan zolang je de leerstof maar voldoende beheerst op het moment dat je het staatsexamen doet. Vaak wordt er gedacht dat je bij een staatsexamen niet aan het centraal examen hoeft deel te nemen, maar dit is niet het geval.

Lees ook: Staatsexamen doen tijdens corona

Wat is dan precies het verschil tussen beide?

Het grootste verschil tussen het staats- en het centraal examen is dat het staatsexamen uitgebreider is. Het centraal examen is namelijk maar één van de twee onderdelen van het staatsexamen. De meeste leerlingen die in Nederland regulier onderwijs volgen, maken in de bovenbouw proefwerken, toetsen en werkstukken. Al deze toetsen samen noemen we het schoolexamen. Wanneer je geen regulier onderwijs volgt, doordat je bijvoorbeeld in het buitenland woont, heb je geen schoolexamen. Toch kun je ook in deze situatie gewoon je diploma halen. Bij het staatsexamen krijg je namelijk naast het centraal examen ook een college-examen dat gelijk staat aan het schoolexamen. Zo kun jij ook gewoon je tas en boeken buiten hangen om te vieren dat je geslaagd bent.

Zit je in het buitenland en wil je graag je Nederlands diploma behalen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. We bereiden onze leerlingen namelijk voor op het staatsexamen. Je wilt tenslotte toch een mooi diploma als bewijs voor al jouw inzet. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Vul het contactformulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

> Bekijk de meest recente examenresultaten van onze leerlingen.