Vijf tips voor gezinnen die terugkeren!

tips gezin terugkeren naar Nederland

Het is zover: een gezin dat lang in het buitenland heeft gewoond en gewerkt keert terug naar Nederland. Met name voor kinderen kan deze overgang ingrijpend zijn. Nederland is veranderd en het onderwijs is anders dan de kinderen gewend zijn.

Plan van aanpak voor een soepele instroom in het Nederlandse onderwijs

Voor een soepele instroom in het Nederlandse onderwijs moet de Nederlandse taal op het goede niveau zijn. Alleen spreken is niet goed genoeg, dus zorg dat de ouders investeren in een goed Nederlands lesprogramma. Begin daar op tijd mee en maak vooraf samen met de ouders een overzichtelijk plan van aanpak met daarin de onderstaande vijf tips.

tips terugkeer naar Nederland

1. Zorg voor schoolrapportages

Zorg voor rapportages van de schoolvorderingen. Hiermee kunnen de ouders het schoolverloop van hun kinderen laten zien aan de nieuwe Nederlandse school. Als het kind onderwijs heeft gevolgd bij de Wereldschool, verzorgen wij een onderwijskundig rapport. Maar de rapportages van de school in het buitenland zijn minstens even waardevol.

2. Bezoek de nieuwe school, het liefst onder schooltijd

Win betrouwbare informatie in over het Nederlandse onderwijssysteem. Laat de ouders en kinderen kijken bij één of meer scholen in de omgeving. Het liefst onder schooltijd, zodat het gezin een goede indruk krijgt van de dagelijkse gang van zaken op de school.

3. Betrek de kinderen in de plannen

Betrek de kinderen in de plannen en maak zaken bespreekbaar. Denk niet alleen aan onderwijs, maar ook aan andere praktische zaken zoals het leren van verkeersregels, geld en reizen met het openbaar vervoer.

4. Probeer om voor de zomervakantie terug te keren

Probeer de terugkeer van de expat zo te plannen dat het gezin voor de zomervakantie terugkeert. Kinderen kunnen dan nog een dag meelopen op school, zodat niet alles nieuw is op de eerste schooldag. Daarnaast geeft de zomervakantie kinderen de tijd om te acclimatiseren. Geef het kind deze tijd. Het is normaal dat een kind zich pas na een jaar helemaal op zijn gemak voelt. Mochten er zich andere problemen voordoen, zoek dan psychologische hulp.

5. Begin op tijd!

De zoektocht naar goed onderwijs neemt tijd in beslag. Start daarom minimaal een half jaar van tevoren met het zoeken naar ene passende school.

Wereldschoolonderwijs via Infitity College?

Maakt u gebruik van de Wereldschool en wilt u deze vorm van onderwijs voortzetten in Nederland? Dan is het Infinity College een uitkomst!

Infinity College is een particuliere school in Amsterdam. Wij werken op basis van het onderwijs van de Wereldschool. Via dit onderwijsconcept kunnen wij maatwerk aandacht geven aan leerlingen die uit het buitenland terugkomen. Is er meer aandacht nodig voor bijvoorbeeld Nederlands? Wij bieden dit. Ook is het mogelijk om gedurende het schooljaar in te stromen om vervolgens in het eigen tempo de studie in Nederland op te pakken.

Open dag Infinity College

Wilt u meer informatie hebben over de mogelijkheden bij Infinity College? Bezoek dan onze open dag of maak een afspraak voor een intakegesprek.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Infinity College. Wij zijn telefonisch bereikbaar op 0320-229926 en per mail op info@infinitycollege.nl.

Blijf op de hoogte!

Wilt u niks missen van de Wereldschool? Volg ons op Facebook , InstagramTwitter en LinkedIn, abonneer op ons Youtube-kanaal en blijf op de hoogte!

Wilt u op langer termijn terugkeren naar Nederland en wilt u alvast starten met het Nederlands onderwijs op afstand? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan op onze website. We helpen u graag verder!