Voorlezen versterkt de band met je kind! Tips voor het voorlezen.

Voorlezen is gezellig en het versterkt de band met je kind. Bovendien ontwikkelen kinderen hun woordenschat en leren kinderen er ook eigen en andermans emoties beter onder woorden te brengen. Voorlezen is dus leuk en nuttig, ook voor oudere kinderen. De Wereldschool geeft je aantal tips voor het voorlezen.

Tips voor het voorlezen:

• Kies voor een gezellig moment, bijvoorbeeld ’s middags op de bank, voor het slapen gaan of na het eten.
  • Lees om de beurt een bladzijde voor.
  • Stel je op als meelezer. Reageer net zo verwonderd op gebeurtenissen in het verhaal als uw kind.
  • Aangezien kinderen veel te vertellen hebben, kunt u na een spannend stukje vragen hoe uw kind denkt dat het verhaal verder gaat.
  • Maak eventueel gebruik van stemmetjes en laat bijvoorbeeld jonge kinderen de geluiden maken, bijvoorbeeld van een auto die wegrijdt of een vogel. Dit maakt het verhaal levendiger.

Een boek dat specifiek geschreven is voor kinderen die in het buitenland (gaan) wonen, is het boek ‘met apen in de tuin’. Benieuwd naar het verhaal om samen te lezen? Lees hier de persoonlijke noot van de schrijfster.