Vrijstelling leerplicht bij wereldreis jonge kinderen?

Vrijstelling leerplicht bij wereldreis met kinderen

leerplicht wereldreis

Afgelopen zaterdag stond de Wereldschool op de cover van de NRC Lux met een interessant artikel over ouders die een wereldreis maken met jonge kinderen. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat steeds meer mensen deze wens hebben. Ook hier bij de Wereldschool spreken we zeer regelmatig ouders die aanwezig zijn op bijvoorbeeld de voorlichtingsbijeenkomst. Vaak gaat het om zeilers, maar backpackers en mensen die de reis per camper willen maken spreken we ook dagelijks.

Meer informatie over onderwijs in het buitenland? Neem dan vrijblijvend contact op met de Wereldschool!

Leerplicht bij een reis met kinderen

Ouders dragen verschillende argumenten aan om te pleiten voor vrijstelling van de leerplicht.
Het meest gehoorde argument is toch wel dat een wereldreis een onvergetelijke ervaring is en dat dit alleen maar verrijkend is voor de kinderen’. Voor ons hoeven ouders dit niet te beargumenteren, een wereldreis is een ervaring die kinderen de rest van hun leven mee zullen nemen. Sommige dingen kunnen nou eenmaal niet uit een boek geleerd worden maar moet je zelf ervaren.

Zo spraken wij een keer een gezin waarvan de kinderen gek waren op geschiedenis. De ouders hadden een reis uitgestippeld waarin veel grote gebeurtenissen van de geschiedenis aan bod zouden komen.  Zo zijn er bijvoorbeeld genoeg documentaires gemaakt over de Berlijnse muur, maar wanneer je zelf de muur kan aanraken in Berlijn, is de indruk die het achterlaat natuurlijk heel anders. De geschiedenis komt dan tot leven. Daarnaast komen kinderen in aanraking met andere culturen en talen, een enorme verrijking.  De leerplichtambtenaar is natuurlijk wel reuze benieuwd naar je argumenten. Het gaat namelijk meestal om kinderen die leerplichtig zijn.

Leerplicht is schoolplicht!

“Een kennis van mij heeft een akkoord gekregen van de leerplichtambtenaar, wij krijgen waarschijnlijk geen akkoord, hoe kan dit?” Een opmerking die wij niet zelden horen. Het is belangrijk om te weten dat leerplicht in Nederland in wezen schoolplicht is. Zwart op wit staat in de wet dat kinderen fysiek aanwezig moeten zijn op school. Afstandsonderwijs is dus niet toegestaan. Ouders die bijvoorbeeld op een circus of kermis werken ondervangen dit met de Rijdende School.  Feitelijk niets meer dan een bus die geregistreerd staat als school en dus als fysieke locatie dient. Nee, het is helaas niet mogelijk je camper te registreren als school… Een leerplichtambtenaar mag alleen in bijzondere gevallen een uitzondering op deze wet maken. Echter zien we in de praktijk dat de verschillen heel groot zijn.

Dit kan betekenen dat gezin A geen akkoord krijgt en gezin B voor soortgelijke plannen wel een akkoord heeft gekregen. Dit verschilt per gemeente en soms zijn er zelfs binnen één gemeente verschillende uitkomsten. Wij horen vaak van ouders dat er twee mogelijke uitkomsten zijn:

• De leerplichtambtenaar staat er voor open en is bereid te kijken naar mogelijkheden;
  • De leerplichtambtenaar handhaaft de wet, een reis is niet toegestaan, geen akkoord.

In gesprek met de leerplichtambtenaar

Een goed begin is het halve werk. Het is belangrijk dat je jezelf goed voorbereid alvorens je het gesprek met de leerplichtambtenaar aangaat. Zorg ervoor dat je goed voor ogen hebt hoe jij ervoor gaat zorgen dat de kinderen geen achterstand oplopen. Staat de school achter jullie plannen? Dan kan ook de school contact opnemen met de leerplichtambtenaar. Meestal heb je dan een streepje voor. Over het algemeen geldt: des te concreter, des te beter. Zorg dat je van te voren weet hoeveel uur per week je gemiddeld kwijt bent aan de lessen van je kinderen, welke vakken dit zijn en welk moment van de dag/week jullie besteden aan de lessen. Maar probeer altijd in gedachten te houden dat er nooit een garantie is. Hoe goed je plannen ook zijn, de leerplichtambtenaar kan het verzoek altijd afwijzen!

Vrijstelling leerplicht wereldreis afgewezen?

“De reis is al duur genoeg, ik neem de boete wel mee in de begroting.” Dit horen we vaak bij ouders. Echter is de boete zelf niet het grootste probleem. Je loopt ook het risico op een strafblad. En dat is voor veel mensen een veel groter probleem. Een VOG (bewijs van goed gedrag) aanvragen kan dan toch wat problematischer zijn…

“Moeten we de reis dan maar annuleren?” Nee, er zijn een aantal mogelijkheden:

1. Uitschrijven BRP (Basisregistratie Personen): een van de ouders dient zich uit te schrijven, samen met de kinderen. Dit heeft consequenties voor bijvoorbeeld je pensioen en AOW. Wanneer je voor een periode van 6 tot 9 maanden gaat zijn deze consequenties overigens best te overzien. Ook kunnen er verzekeringstechnisch consequenties zijn. Denk bijvoorbeeld aan je zorgverzekering. Onze partner JoHo kan je hierin adviseren.
  2. Inschrijven op een school in het buitenland: op deze manier kan je een bewijs van inschrijving overhandigen. Dit bewijs gaat in het dossier. Op deze manier voldoe je dus aan de schoolplicht. Echter is dit vaak de meest lastige oplossing.

Ervaringen met de leerplichtambtenaar

Ben je op zoek naar ervaringen van andere ouders die dit proces al hebben doorlopen? Meld je dan gerust aan voor onze groep binnen Facebook: het Online schoolplein.  Al meer dan 500 ouders hebben zich aangemeld!

Heb je vragen over de leerplicht? Neem dan gerust contact met ons op!  Stuur ons gerust een WhatsApp naar het nummer 06-10760220 of vul het contactformulier in.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!