Zeesterren van brooddeeg!

knutselen zeesterren van brooddeegIn de tweede week van onze zomerknutsels deze week een leuke opdracht met brooddeeg! Een absolute topper bij kinderen, omdat je er zo lekker mee kunt kneden, kliederen en knutselen. Brooddeeg is makkelijk te maken en je hebt al gauw een leuk resultaat. Het (leren) lezen van een recept vergroot de Nederlandse woordenschat, met name voor rekenbegrippen en inhoudsmaten. Ook is het qua begrijpend lezen erg goed voor kinderen om een stappenplan te leren lezen en uit te voeren. Dubbel effect dus! De aanwijzingen hieronder zijn dus zó geschreven, dat kinderen vanaf 5 jaar (samen met hun ouders) en vanaf 7 jaar (zelfstandig) de opdracht zouden moeten kunnen doen.

Wat heb je nodig

Brooddeeg heeft maar drie ingrediënten (=dingen die je erin doet): bloem, water en zout.

• 2 kopjes bloem
  • 1 kopje zout
  • 1 kopje water

Als je meer wilt maken, bijvoorbeeld als je broertjes en zusjes ook mee willen knutselen, dan doe je het dubbele: 4 kopjes bloem, 2 kopjes zout, 2 kopjes water.

Hoe moet je het doen?

1. Doe de bloem in een kom en strooi het zout erbij.

2. Voeg dan het water toe.

3. Kneed met je handen het deeg tot een bol. Als het deeg wat te droog is, doe je er een beetje water bij. Als het deeg nog te nat is, doe je er nog een beetje bloem bij.

knutselopdracht zeesterren van brooddeeg

4. Strooi wat bloem op de plek waar je de figuurtjes gaat maken. Dan plakt het deeg straks niet vast. Dat kan bijvoorbeeld ook op een grote snijplank.

5. Druk de bol plat, zodat je een plak krijgt. Als je wilt, kun je met een fles of deegroller het deeg nog verder uitrollen.

6. Bedenk wat je gaat maken. Je kunt bv. een zeester, een schelp of een leuke vis maken!

knutselopdracht zeesterren van brooddeeg

7. Gebruik de achterkant van een vork om figuurtjes uit te snijden.

knutselopdracht zeesterren van brooddeeg

Je kunt het brooddeeg laten drogen of door iemand in een oven laten bakken. Het moet dan op 100 graden wel 1-3 uur in de oven (afhankelijk van hoe dik het is). Na het bakken laat je het nog een uur in de oven staan.

Andere ideeën?

• Na het drogen/bakken kun je natuurlijk de klei nog verven. Ook zou je al eerder de klei kunnen kleuren met (natuurlijke) kleurmiddelen, zoals bietenvocht, spinazie of cacao.
  • Als je veel zeesterren maakt, kun je er een hele ketting van maken!
  • Je kunt de figuren die je maakt natuurlijk ook nog versieren met kralen of glitters.

Stuur je ons een foto van jouw eigen gemaakte zeedieren van brooddeeg? Je kunt je creatie sturen naar info@wereldschool.nl onder vermelding van je naam en leeftijd.