Zing en speel er op los tijdens de kerstvakantie!

Kerst komt er weer aan en al snel zit dan één van mijn favoriete kerstliedjes in mijn hoofd: Ik ben een kerstbal, van Bert en Ernie. Toevallig bracht Chantal Janzen  deze maand een nieuwe versie van dit lied uit voor het Prinses Máxima Centrum die je ook vanwege het goede doel helemaal in kerstsferen brengt.

Het bijzondere van kerst

Het bijzondere van kerst vind ik ook altijd de manier waarop Wereldschoolgezinnen kerst vieren. Kerst is de periode waarin de meeste van onze leerlingen ook echt vrij zijn van de lokale school en dus ook een pauze inlassen voor wat betreft het afstandsonderwijs. De tijd dus waarin velen terug naar Nederland gaan om kerst samen te vieren met familie en vrienden.
Maar er zijn natuurlijk ook leerlingen die straks in bikini of zwembroek op het strand de kerstdagen doorbrengen. Bijvoorbeeld in Australië en Argentinië. Al kunnen we in Nederland ook best een strandwandeling maken met kerst, maar dan wat dikker aangekleed.  Kerst is oorspronkelijk een Christelijk feest, maar in veel landen wordt kerst ook gelinkt aan gezelligheid, versieringen en de Kerstman, waardoor je ook in de niet Christelijke landen steeds meer in de ‘kerstsferen’ kan komen.  En bij dit feest horen ook….

1. Kerstliedjes

In de vakanties stimuleren we altijd het blijven lezen! Want lezen is zo belangrijk voor onder andere de woordenschatontwikkeling van je kind, die nu mogelijk meer tijd in een anderstalige omgeving rondbrengt dan in een Nederlandse omgeving. Maar wat dacht je van al die leuke liedjes, en dan vooral in deze tijd, ….die leuke kerstliedjes! Er zijn onwijs veel leuke Nederlandse liedjes die, door ze te zingen, ook een bijdrage leveren aan de woordenschatontwikkeling en de spreekvaardigheid van je kind. Daarnaast leer je door het zingen van liedjes ook gemakkelijker dingen te onthouden, verhoogt het de concentratie en draagt het bij aan de creativiteit. Én het is ook gewoon nog eens hartstikke leuk!

Maar naast de kerstliedjes is er nog iets wat ik echt vind passen bij kerst. Wat dacht je van….

2. Gezelschapsspelletjes spelen

Er zijn zo onwijs veel leuke spelletjes, simpel en wat moeilijker, die juist ook in deze periode leuk zijn om weer ‘uit de kast’ te halen of onder de kerstboom te leggen.
Het spel begint met het lezen van de handleiding wat jullie (samen) kunnen doen. Al doende is je kind aan het (begrijpend) lezen. Vervolgens probeert hij in eigen woorden toe te lichten hoe het spel gespeeld moet worden en dan kunnen jullie aan de slag! Stimuleer het gesprek tijdens het spelen door vragen te stellen en op bepaalde spelacties te reageren.
En blijf vooral ook Nederlands praten, wanneer je kind veel in een andere taal terugpraat. Doordat hij nu al een lange tijd in het buitenland woont is het makkelijker om in die taal om terug te spreken.

Natuurlijk ga je tijdens een spelletje niet stap voor stap heel doelgericht deze onderdelen langs. Dat stimuleert niet. Maar door op de juiste manier vragen te stellen en zelf enthousiast te zijn over het spel, kan je je kind wel stimuleren (onbewust) deze fases langs te gaan waarin dus veel elementen van lezen en mondelinge taalvaardigheid in voorkomen.

Op naar 2020!

Dat wordt dus een leerzame kerst bij jullie thuis! Maar bovenal wens ik jullie hele mooie dagen toe, waar ook ter wereld! En dan op naar 2020!