Nederlands examen doen in het buitenland

De Wereldschool leidt op tot aan het staatsexamen vmbo-tl, havo of vwo. Wij zijn de enige school die dit op afstand doet. Het staatsexamen is een officieel examen en kan niet vanuit huis worden gemaakt. Alle andere toetsen die gedurende de schooljaren aan bod komen, kunnen wel gewoon thuis gemaakt worden.

Basisonderwijs toetsen buitenland

Op de basisschool in Nederland maken kinderen natuurlijk regelmatig een toets. Alle toetsen die je kinderen normaalgesproken in Nederland hadden gemaakt, maken je kinderen nu gewoon op afstand. Dit is inclusief twee keer per jaar de Cito toetsen en de eindtoets in groep 8. Je kinderen krijgen dus een officieel advies mee zodat ze bij terugkomst op het juiste niveau kunnen instromen.

jongen koptelefoon laptop Wereldschool studeren

Examens middelbare school en het staatsexamen in het buitenland

Via de Wereldschool kan je kind zijn/haar Nederlands diploma behalen. Het is overigens ook mogelijk om examen te doen in een los vak. Bijvoorbeeld alleen voor het vak Nederlands. Je kind ontvangt dan certificaat Nederlands op vmbo-tl, havo of vwo niveau.

Om staatsexamen te kunnen doen, moet je kind een profiel of sector kiezen. Zie onderstaand per niveau het vakkenoverzicht.

Het staatsexamen wordt geregeld door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en bestaat uit twee delen: het Centraal Schriftelijk Examen en het College examen.

Je moet je kind zelf voor het staatsexamen opgeven. Let op dat je dit op tijd doet! Voor 1 januari moet de aanmelding bij DUO binnen zijn. Je zal daarnaast ook alle benodigdheden voor het examen: werkstukken, literatuurlijsten en andere zaken, zelf moeten toesturen.

Centraal Schriftelijk examen

Het Centraal Schriftelijk examen wordt door alle leerlingen in Nederland gemaakt. Het is één zitting per vak. De examens worden op verschillende locaties georganiseerd en vindt meestal plaats in de tweede helft van mei.

Het College examen

Het College Examen daarentegen is specifiek voor leerlingen die staatsexamen doen. Het is een vervanging van de schoolexamens ofwel tentamens die de leerlingen normaal gesproken op school doen. Het College Examen is een mondeling examen. Dit examen moet altijd in Nederland worden afgelegd. Het College Examen is ook één zitting en vindt plaats in de maand juli of augustus.

Meer informatie over examens in het buitenland? Neem dan gerust contact met ons op door het onderstaande formulier in te vullen.

Reviews

Ervaringen van onze leerlingen en ouders