Werken in het buitenland met kinderen

Je werkgever heeft een leuke vacature openstaan in een land waar je graag zou willen wonen. Je hebt op deze vacature gesolliciteerd en je hebt net te horen gekregen dat je deze mag vervullen. Het gaat om een periode van 3 jaar, dus het hele gezin gaat mee. Op naar een nieuw avontuur! Nu is het tijd voor de praktische zaken rondom je baan in het buitenland.

De Wereldschool heeft diverse partners die je kunnen ondersteunen met de praktische zaken als: verzekeringen, verhuizen, de verkoop of juist aanhouden van jouw koophuis en ga zo maar door.

Wij kunnen je adviseren op het gebied van onderwijs. Ook voor HR-managers die zich bezighouden met expats met kinderen in het buitenland bieden we een uitkomst. Wil je een keer sparren met een van onze adviseurs? Vul dan het contactformulier in.

BO Compleet basisonderwijs op afstand

Samenwerkingen met internationale bedrijven

De Wereldschool heeft afspraken gemaakt met verschillende bedrijven die internationaal opereren. Zo is het Ministerie van Defensie een klant van de Wereldschool. Maar ook de kinderen van Nederlandse medewerkers van Heineken volgen ons Nederlands afstandsonderwijs in het buitenland. Misschien hebben wij ook al afspraken met je werkgever gemaakt en anders komen wij graag in contact om de mogelijkheden te bespreken. Ga jij of één van je werknemers werken in het buitenland? En wil je je kinderen kwalitatief Nederlands goed onderwijs blijven aanbieden? Neem dan direct contact met ons op.

Samen met je kind op een leuke manier het verhuisproces doorlopen?

Flink wat uitzoekwerk, lijstjes of checklists maken en veel onderzoek doen: er zijn een hoop taken waar je als ouder mee bezig bent voor jullie vertrek. Als ouder heb je soms behoefte aan ondersteuning en hulp: hier heb je je werkgever, familie of vrienden voor. Ook voor je kinderen is het van belang om dit verhuisproces goed te verwerken. Een goede ondersteuning is noodzakelijk voor je kind en dat kan je natuurlijk het beste doen op een leuke en interactieve manier. Het Me and My Big Move doeboek is speciaal daarvoor gemaakt. Dit boek bevat interactieve werkbladen, leuke opdrachten, tips en nog veel meer! Het is dé sociaal-emotionele voorbereiding voor je zoon of dochter. Bestel het nu!

Me and My Big move Nederlandse versie

Een internationale school of..?

Een van de keuzes waar je voor komt te staan is welke vorm van onderwijs jouw kinderen gaan volgen. De vorm is natuurlijk afhankelijk van de regel- en wetgeving van het desbetreffende land. Zo zijn er steeds meer landen waar thuisonderwijs is toegestaan, terwijl het bijvoorbeeld in Nederland niet toegestaan is. Eén ding is in de meeste gevallen zeker: jullie keren terug naar Nederland. Daarom is het belangrijk dat jouw kinderen aansluiting houden met het Nederlandse schoolsysteem.

De keuze kunnen wij niet voor jou maken, wel kunnen wij je helpen in je overwegingen. In de basis zijn er drie onderwijsmogelijkheden:

Volledig afstandsonderwijs

Is het onderwijs niet van voldoende kwaliteit in het land waar je aan de slag gaat? Dan is het waarschijnlijk verstandig het onderwijs zelf aan te bieden met een pakket van de Wereldschool. Op deze manier weet je zeker dat jouw kinderen kwalitatief onderwijs krijgen en bij terugkomst zonder achterstand kunnen instromen. Heb je kinderen in het voortgezet onderwijs die bijna eindexamen moeten doen? Ook dan is volledig afstandsonderwijs aan te raden. Met behulp van het staatsexamen behalen ze dan een Nederlands diploma. Een nadeel van volledig afstandsonderwijs is dat kinderen minder snel in contact komen met leeftijdsgenoten. Dit is voor een deel te ondervangen met bijvoorbeeld sportactiviteiten.

Voorgezet onderwijs op afstand meisje blij

De internationale school of particulier onderwijs

Kies je voor de internationale school? Dan is de kans groot dat jouw kinderen op een Britse of Amerikaanse school terecht komen. De kwaliteit is vaak erg goed, maar het niveau is ook erg pittig (vaak vergelijkbaar met vwo)! Een voordeel van de internationale school is dat in vrijwel ieder land een Amerikaanse of Britse school te vinden is. Mocht je dus na een tijdje moeten verhuizen voor het werk na een ander land, dan is de internationale school zeker een goede overweging. Een aantal nadelen zijn:  de prijs,  de taalbarrière (Engelstalig) en soms het hoge niveau. De meeste internationale scholen bieden het vak Nederlands niet aan. Dit kun je aanvullen met een pakket van de Wereldschool.

Lokaal onderwijs

Een lokale school kan natuurlijk ook een overweging zijn. Op deze manier zullen jouw kinderen waarschijnlijk snel integreren. Over het algemeen is de kwaliteit in westerse landen erg goed. In Azië en Afrika wisselt dit heel erg. Een voordeel is dat in de meeste gevallen de openbare school gratis is. Een nadeel is de taalbarrière en het feit dat het niet altijd even duidelijk is of het onderwijsaanbod van goede kwaliteit is.

Meer weten over het werken in het buitenland en het volgen van onderwijs voor kinderen? Vul dan jouw gegevens in op het onderstaande formulier. Een van onze adviseurs neemt dan zo spoedig mogelijk contact met je op!

Contact

Benieuwd of wij al een samenwerking hebben met jouw werkgever of ben je een werkgever? Wij komen graag met jou in contact!

Reviews

Ervaringen van onze leerlingen en ouders