informatie leerplicht tips

Op reis gaan met leerplichtige kinderen

Ga je op reis met leerplichtige kinderen? Dan krijg je te maken met een leerplichtambtenaar. Wat houdt dit precies in en wat kun je als ouder doen om een stap dichter bij je droom te komen? De Wereldschool heeft dagelijks te maken met ouders die met hun kinderen op (wereld)reis gaan. Het is een gevoelig en onduidelijk onderwerp. Vandaar dat er veel vragen over dit onderwerp zijn. Wil je meer weten over dit onderwerp? Vraag de gratis whitepaper aan.

Let op: Gaan jullie reizen? We adviseren een minimale reisperiode van 4 maanden om in aanmerking te komen voor ons afstandsonderwijs. Heb je interesse in ons afstandsonderwijs? Vraag dan een adviesgesprek aan.

Wat is de leerplicht?
En wat betekent dit voor mijn kind?

Leerplicht betekent in Nederland een schoolplicht. Deze wet houdt eigenlijk in dat ieder kind vanaf 5 jaar fysiek aanwezig moet zijn op een school. Kinderen zijn leerplichtig vanaf 5 jaar tot het behalen van een startkwalificatie of tot ze 18 jaar worden. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of een mbo-diploma vanaf niveau 2. In veel landen is de leerplicht anders geregeld. Wil je graag weten of jouw kind in aanmerking komt voor de leerplicht? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via de button onderaan de pagina.

Waarom op reis gaan?

Sommige ouders gaan bijvoorbeeld op sabbatical, anderen gaan voor het werk of willen de kinderen wat van de wereld laten zien. Het is zeker een leuk avontuur voor het hele gezin. Voor de kinderen is dit een enorme ervaring en naast het onderwijs leren ze veel van de omgeving. Het is dan ook begrijpelijk dat je met zekerheid op reis wilt gaan zonder nadelige gevolgen door het overtreden van de leerplichtwet.
Op onze tips en info pagina vind je de meest voorkomende onderwerpen terug. Hier staan diverse vraagstukken waar je als gezin vaak mee te maken krijgt. Uiteraard staan we je graag persoonlijk te woord. Bel dan voor telefonisch contact naar +31 320 22 99 27.

Goed voorbereid gesprek met leerplichtambtenaar

De Wereldschool wil je graag helpen om goed voorbereid het gesprek in te gaan met de leerplichtambtenaar. Het verschilt per persoon en gemeente wanneer je wel of geen akkoord krijgt. We helpen je graag bij het concreet maken van jouw plan. Wil je graag meer weten hierover? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan. Onze onderwijsadviseurs zullen je graag te woord staan.

Reviews

Ervaringen van onze leerlingen en ouders

Meer informatie nodig? Vraag het hier aan!

IVIO-Wereldschool heeft een divers aanbod van lespakketten.
Wij zijn dan ook geen adviesbureau over de leerplicht.
Voor meer informatie over de leerplicht kunt u de Rijksoverheid website raadplegen.