Wereldreis met leerplichtige kinderen

Een reis is een bijzondere ervaring en een enorme verrijking voor je kinderen. Een ander land, andere cultuur, ander eten en andere normen en waarden. Je kinderen komen gegarandeerd een stuk rijker terug. Echter is het vanwege de leerplicht niet altijd makkelijk om een dergelijke reis met kinderen te maken.

Leerplicht is schoolplicht!

Je kind is leerplichtig vanaf de eerste dag van de maand nadat je kind 5 jaar wordt, tot het behalen van een startkwalificatie. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of een mbo-diploma vanaf niveau 2.

Leerplicht is schoolplicht in Nederland. Thuisonderwijs/afstandsonderwijs is in de basis niet toegestaan. Kinderen moeten namelijk fysiek in een schoolgebouw aanwezig zijn. Kan de reis nu niet doorgaan? Nee, er zijn gelukkig meer wegen die naar Rome leiden. In de whitepaper kun je lezen welke mogelijkheden je hebt.

De gratis whitepaper leerplicht

Dit onderwerp is behoorlijk omvattend. Samen met Carolien de Bruijn, ook wel de Wikileerplicht van Nederland genoemd, hebben wij een webinar georganiseerd over de leerplicht. Ook hebben wij een whitepaper geschreven. Deze kun je hier aanvragen.

Meld je aan voor de voorlichtingsbijeenkomst

Iedere maand organiseren we een online voorlichting voor ouders. Tijdens deze online bijeenkomst kun je vragen stellen en meer tips ontvangen over hoe je je het best kunt voorbereiden op een vertrek naar het buitenland. Ook ontmoet je tijdens een online of fysieke bijeenkomst andere gezinnen. Een mooi moment om ervaringen met elkaar uit te wisselen! Klik op de onderstaande link voor de verschillende data!

Let op: je kinderen inschrijven bij de Wereldschool biedt geen garantie op goedkeuring van de leerplichtambtenaar. Gaan jullie reizen? We adviseren een minimale reisperiode van 4 maanden om in aanmerking te komen voor ons afstandsonderwijs.

Uitschrijven en verzekeringen

Grote kans dat het advies zal zijn om jullie uit te schrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP). Dit heeft natuurlijk wel consequenties, vooral op gebied van verzekeringen. Onze partner JoHo kan je meer uitleg geven rondom internationale verzekeringen & administratieve regelzaken. Wil je direct je persoonlijke situatie en vragen voorleggen? Vul dan het adviesformulier in.

Wereldreis tool

Ga je met je gezin op reis? Wil je weten waar je rekening mee moet houden als je langer of korter dan 8 maanden op reis gaat? Raadpleeg dan de wereldreis tool van aroundtheglobe.nl

Reviews

Ervaringen van onze leerlingen en ouders