U vertrekt naar het buitenland? Bereid uw kinderen dan goed voor!

U vertrekt met uw kinderen naar het buitenland? Bereid uw kinderen dan goed voor. Wij geven uw vijf belangrijke tips!

Verhuizen naar een ander land: een nieuwe cultuur, een andere omgeving, ander eten, nieuwe mensen en een andere taal. Voor u zelf is dit al een hele grote stap maar natuurlijk ook voor uw kinderen. Zij laten een hoop zekerheden achter zich.  Vaak hebben de kinderen geen zeggenschap gehad in de beslissing om naar het buitenland te gaan. Het is niet makkelijk afscheid van familie, de school en vriendjes en vriendinnetjes te nemen. Het is goed uw kinderen voor te bereiden op vertrek. Maar wat is er nu allemaal belangrijk? Wij geven u de vijf belangrijkste tips:

1. Geef uw kind de ruimte

Bij emigreren komt natuurlijk een hoop geregel kijken. Vaak zijn ouders er maar vol van en er full- time mee bezig. Het is goed uw kind te betrekken bij de verhuizing door ze te laten meedenken en zover het mogelijk is mee te laten beslissen. Wanneer de emigratie nog even op zich laat wachten, zorg er dan voor dat het “gewone” leven van uw kind doorgaat. Het is voor een kind moeilijk in te schatten wat een emigratie precies inhoudt. Geef uw kind de ruimte om zich mentaal en emotioneel voor te bereiden op de verhuizing. Forceer uw kind niet blij te zijn met uw besluit maar geef ze de tijd de verandering te verwerken. Vraag niet te vaak wat uw kind er van vindt in de hoop een positief antwoord te krijgen.

1. Bereid uw kind voor op de taal

Zorg ervoor dat de kinderen de basisbeginselen van de taal onder de knie hebben. Zorg, wanneer ze bijvoorbeeld naar een Engelstalige internationale school gaan, dat de kinderen zich in het Engels verstaanbaar kunnen maken. Dit hoeft niet te betekenen dat uw kinderen de taal als tweede taal moeten beheersen, maar de basis, een simpel gesprek kunnen voeren, is erg belangrijk. Dit maakt het integreren een stuk makkelijker. Zo kan uw kind makkelijker nieuwe vrienden en vriendinnen maken en zal hij sneller worden opgenomen in de groep. Ook zal uw kind sneller zijn draai op school vinden omdat hij makkelijker mee kan komen met de lessen.

U kunt in Nederland al beginnen met een korte taalcursus. Zo is er de cursus “Ga op stap met”. Met deze cursus kunnen uw kinderen de basis leggen voor Engels, Duits, Frans en Spaans. Meer informatie? Klikt u dan hier.

1. Probeer geen onrealistische beloftes te doen

Doe geen beloftes die u achteraf niet kunt waarmaken. Het is natuurlijk verleidelijk een mooi plaatje te schetsen voor uw kinderen zodat ze daar mee instemmen. Schets een realistisch beeld zodat de kinderen zich oprecht kunnen voorbereiden. Beloof bijvoorbeeld niet dat het maar voor een jaar is terwijl u weet dat er kans op verlenging is. Blijf hier duidelijk en eerlijk over.

1. Laat uw kinderen voorbereidende literatuur lezen over emigratie

Kinderboeken over emigreren kunnen zowel u als uw kind helpen om de stap naar het nieuwe land makkelijker te maken. Het lezen van zo’n boek geeft de kinderen de gelegenheid zich in emotionele en praktische zin voor te bereiden op het vertrek naar het buitenland. Een voorbeeld van zo’n boek zijn de “Anderlandboeken”. De lees- en doeboeken zijn te verkrijgen voor kinderen tot 12 jaar (“Op reis naar Anderland”) en vanaf 12 jaar (“Anderland-mail”).

1. Bovenal, blijf genieten van het moment!

Het is een mooi en nieuw avontuur. Een nieuwe ervaring in het leven en zeker een verrijkijking. Blijf genieten van alle nieuwe dingen die op u afkomen!

De Wereldschool?

De Wereldschool heeft veel ervaring met (wereld)reizigers, emigranten en expats. Wij geven advies voor vertrek, adviseren mensen die al in het buitenland zitten en kunnen u begeleiden bij terugkeer naar Nederland. Benieuwd wat de Wereldschool voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op via info@wereldschool.nl of telefonisch op het nummer 0320-229927.  U vind ook meer informatie op de website: www.wereldschool.nl.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Volg ons dan op Facebook , Twitter en LinkedIn