Aantekeningen maken dankzij Cornell

Na een geweldige leerzame dag op school kom je thuis, je gaat op je kamer zitten en je pakt je aantekeningenschrift er bij om aan je huiswerk te beginnen. Maar wat een chaos is het: van die aantekeningen (die je nota bene zélf gemaakt hebt) snap je niet veel meer. Het staat door elkaar, wat was er ook alweer belangrijk en wat niet?

Om het maken van aantekeningen gestructureerder te laten verlopen, zat ene Walter Pauk al in de jaren vijftig van de vorige eeuw te broeden op een idee. Hij werkte op de Universiteit van Cornell (VS) en, na een helder moment, bedacht hij een methode die hij (heel toepasselijk…) Cornell noemde. Bijna zeventig jaar later wordt deze methode op scholen nog stééds gebruikt, waardoor je mag concluderen dat het succes heeft!

Hoe werkt het?

Om te beginnen gaat het erom dat het je het blad waar je je aantekeningen op maakt, opdeelt in stukken. Elk deel van het blad kent een ander doel: zo is er een groot vak voor notities, er zijn kleinere vakken voor kernbegrippen en sleutelwoorden. Ook is er een aparte plek voor een korte samenvatting. In dit instructiefilmpje geeft Jennifer DesRochers aan hoe het werkt.

Aantekeningen

Verreweg het grootste deel van het blad wordt dus gebruikt om aantekeningen op te schrijven. Je noteert kernwoorden, informatie, afkortingen. Maar noteer hier ook zaken die je nog niet begrijpt, want die kun je opzoeken in je boek zodra je thuis bent.

Steekwoorden

Sommige schriften hebben al een soort kantlijn, waardoor je al een scheiding hebt. Is dat niet het geval, gebruik dan een liniaal. Deze ruimte aan de linkerkant van het papier, gebruik je om puntsgewijs steekwoorden neer te zetten. Schrijf ook belangrijke jaartallen of plaatsnamen.

Samenvatten

Helemaal onderaan het blad reserveer je ruimte voor de samenvatting. In de samenvatting beschrijf je waar de aantekening over gaat. Maak het niet te uitgebreid: probeer het te beperken tot een paar regels of een paar puntjes. Probeer deze vraag te hanteren: wat zou jij aan iemand anders vertellen om dit onderwerp duidelijk te maken? En last-but-not-least: doe dit binnen 24 uur na het maken van je aantekening, want dan zit het nog in je hoofd.

Ook geïnteresseerd in 1-op-1-onderwijs in het buitenland?

Ga je (tijdelijk) naar het buitenland en wil je graag meer weten hoe de Wereldschool het afstandsonderwijs aanbiedt? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Onze onderwijsadviseurs staan altijd voor je klaar voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.