Van 24 januari tot en met 3 februari vieren de scholen in Nederland de Nationale Voorleesdagen. Via deze weg willen we jou als ouder ook op weg helpen met het interactief voorlezen van je kind(eren). Want voorlezen is natuurlijk ontzettend leuk, maar bovenal ook goed voor de taalontwikkeling!
Interactief voorlezen
Interactief voorlezen houdt in dat je kind ook actief met taal aan de slag gaat. Denk aan samen voorspellen waar het boek over gaat en het verhaal achteraf bespreken. Hieronder vind je een aantal stappen en tips die het interactief voorlezen kort beschrijven.
1. Introduceer het verhaal. Bespreek de voorkant van het boek (de titel, de afbeelding).
a. Wat zie je op de voorkant van het boek?
b. Waar denk je dat het boek over gaat?
2. Lees het verhaal voor.
a. Wees zelf ook enthousiast, verbaasd, verdrietig, etc.
b. Leg moeilijke begrippen uit.
3. Bespreek het verhaal.
a. Waar ging het verhaal over (eventueel navertellen aan de hand van de plaatjes)?
b. Heb jij dit wel eens meegemaakt/ Zou jij dit willen meemaken?
c. Wat zou jij doen als dit je overkwam/ Hoe zou jij ‘de hoofdpersoon’ helpen?
Nu is het tijd voor het kiezen van een leuk boek dat aansluit bij de interesse van je kind.
Boekentips
Hieronder vind je een aantal boeken die worden voorgelezen op Youtube of te vinden zijn bij de Online bibliotheek. Klik op de titel van het boek en het voorlezen kan beginnen!
Groep 1 -2:
Youtube: Kikker (Max Velthuijs)
Online bibliotheek: Een taart voor de kleine beer of Klien-mannetje heeft geen huis (Max Velthuijs) Jip en Janneke (Annie M.G. Schmidt)
Groep 3 – 4:
Online bibliotheek: Feest met de klas (Vivian den Hollander), Het vliegende schaap (Daphne Deckers)
Groep 5 – 8:
Youtube: Sjakie en de Chocoladefabriek (Roald Dahl), De Gorgels (Jochem Myjer)
Online bibliotheek: De bende van De Korenwolf (Jacques Vriens), Dummie de Mummie (Tosca Menten)