Geschiedenisles met Wereldschoolblogger Paul – de Brons- en IJzertijd

Paul is 10 jaar oud. Hij woont in Freetown, Sierra Leone en gaat daar naar de Amerikaanse school. Paul volgt bij de Wereldschool de vakken geschiedenis en aardrijkskunde met de methode Speurtocht en De Blauwe Planeet. Elke maand schrijft hij een blog voor de Wereldschool over een geschiedenisonderwerp. Deze blog gaat over de Brons- en IJzertijd.

Hallootjes iedereen! Deze keer gaan we het over de brons-en-ijzertijd hebben (maar dat wisten jullie zeker allang.) :). Nou jullie willen vast weten waarom ik twee thema´s samen zet. Nou dat komt omdat de bronstijd in Nederland niet zo lang duurde (een slordige 3700 jaar). We beginnen met de bronstijd, in Nederland begon die later dan in Midden Europa omdat er geen tin of koper in Nederlandse bodem zit en tin en koper moet je namelijk samen smelten om brons te krijgen. Om brons te kunnen krijgen moesten Nederlanders dus dingen ruilen voor brons.
Bronzen mes Drenthe

Brons was toen heel belangrijk voor de mensen omdat je er gereedschap van kon maken, bijvoorbeeld bijlen en sikkels, maar ook zwaarden om mee te vechten. De mensen leefden toen in boerderijen en aten vooral van landbouw en vruchten die ze vonden in de bossen zoals kersen en appels. Ze aten ook vlees maar daarvoor moest een dier wel eerst doodgaan, dus slachten deden ze niet. Nou dat was de bronstijd en nu gaan we over naar de ijzertijd.

Om te beginnen, de ijzertijd is geen vaste tijd van de wereld dus of er een ijzertijd is geweest in een gebied is afhankelijk van de cultuur en ligging. Er is weinig over te vertellen maar wat we wel weten is dat in Nederland geen normaal ijzer maar moerasijzererts werd gebruikt, dat was een stuk zwakker dan ijzer maar sterker dan brons dus toen het werd ontdekt was dat meteen aan de bovenliggende hand. Er werd hetzelfde gereedschap gemaakt als tijdens de bronstijd maar het was duidelijk wel sterker.

IJzer zwaard RMOIJzer zwaard. Vindplaats: Nederland, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Amerongen, Rijn. Collectie Rijksmuseum van Oudheden

Er werd ook hetzelfde gegeten als tijdens de bronstijd alleen werden er meer dieren geslacht. De ijzertijd eindigt waneer de romeinen in Nederland aankomen. (Deze keer geen plaatje, sorry).

Geschiedenis met de Wereldschool

Vanaf groep 4 biedt de Wereldschool het vak geschiedenis aan. In het basisonderwijs gebruiken wij de methode Speurtocht. Specifiek gericht op de geschiedenis van Nederland. Met ongeveer 1 uur per week geef je je kinderen een stukje cultuur mee. Naast het vak geschiedenis bieden we nog veel meer vakken aan. Wist je dat wij uniek zijn in het aanbieden van volledig afstandsonderwijs? Wil je meer weten over het volledige onderwijs neem dan contact met ons op.

Meer blogs van Paul

Paul heeft op zijn eigen website nog veel meer blogs geplaatst over geschiedenis onderwerpen. Kijk eens op zijn blogpagina om te lezen over ridders, Romeinen en de middeleeuwen.

Volgende maand lees je weer een nieuwe blog op onze website van Wereldschoolblogger Paul.