Leerplicht in het buitenland

Op het moment dat je je uitschrijft uit de Basisregistratie Personen (BRP) heb je niet meer te maken met de Nederlandse leerplicht. Op het moment dat je je inschrijft in een ander land is de leerplicht van dat land op jou van toepassing. De regels verschillen per land en het lastige is dat het binnen veel landen regionaal geregeld is.

wereldreis leerplichtige kinderen

Thuisonderwijs in het buitenland

In Nederland is thuisonderwijs in de basis niet toegestaan en alleen mogelijk indien je een (gedeeltelijke) vrijstelling van de leerplicht hebt gekregen. Veel landen gaan hier veel soepeler mee om. Een tip is om contact op te nemen met de Nederlandse ambassade. Zij kunnen je in de meeste gevallen meer uitleg geven over de leerplicht in het betreffende land.

Onderwijs en leerplicht in…

Wij zijn op zoek naar je input! Wij krijgen natuurlijk dagelijks de vraag hoe het onderwijs in een bepaald land geregeld is. Wij vragen je hulp om hier in de toekomst een antwoord op te kunnen geven. Woon je in het buitenland, dan kun je waarschijnlijk kort aangeven hoe de leerplicht daar geregeld is. Alvast bedankt voor jouw hulp!

IVIO-Wereldschool heeft een divers aanbod van lespakketten.
Wij zijn dan ook geen adviesbureau over de leerplicht.
Voor meer informatie over de leerplicht kunt u de Rijksoverheid website raadplegen.

Heb je vragen over het volgen van Nederlands onderwijs in het buitenland? Vraag dan een adviesgesprek aan.

Leerplicht in het buitenland

• Dit móeten we mededelen:
    Wanneer je op verzenden drukt ga je akkoord met ons privacy policy.

jongen koptelefoon laptop Wereldschool studeren

Reviews

Ervaringen van onze leerlingen en ouders