Feynman-techniek: kun je iets uitleggen aan een kind?

feyman techniek

Nu het nieuwe schooljaar al weer een tijdje onderweg is, heb je misschien het gevoel dat je geen vooruitgang boekt als je aan het studeren bent. Misschien werk je traag, of vind je het moeilijk om informatie te onthouden en vraag je je af hoe dat komt. Het onthouden van informatie is (helaas) niet altijd eenvoudig…. Om je hierbij te helpen, presenteren we hier de Feynman-techniek. Deze techniek stelt je in staat om sneller en makkelijker te studeren. Bovendien (niet onbelangrijk!) is het heel makkelijk om te doen.

Wie was Richard Feynman?

Richard Feynman (1918-1988) was een Amerikaanse theoretisch natuurkundige. Hij werd vooral bekend om:

• de formulering van padintegralen van de kwantummechanica
  • de theorie van de kwantumelektrodynamica
  • de natuurkunde van de superfluïditeit van ondergekoeld vloeibaar helium
  • het Parton-model in de deeltjesfysica

Waaruit bestaat de Feynman-techniek?

Met behulp van de Feynman-techniek kan iedereen op een makkelijke manier nieuwe kennis tot zich nemen. Dus eigenlijk is het een geweldig studiehulpmiddel! Richard Feynman was iemand die gedurende zijn leven altijd bezig bleef om zijn kennis te vergroten en te ordenen. Als hij iets niet begreep, dan schreef hij het op in zijn notitieboekje. Dit beschrijven of bespreken van iets dat hij niet begreep werd stap 1 in zijn techniek.

Vervolgens (stap 2) keek hij goed naar het onderwerp en begon dit te beschrijven in zijn eigen eenvoudige woorden. Door bewust stil te staan bij onderdelen die hij nog niet begreep, bij de gaten in zijn kennis, werd hij zich meer bewust van wat hij nog moest leren.

Bij stap 3 ging hij alles nog een keer door en herschreef hij ook delen die in zijn ogen nog niet duidelijk genoeg waren. Feynman las hierbij hardop, en als hij vond dat zijn teksten te onduidelijk klonken, maakte hij opnieuw aantekeningen, al dan niet met behulp van nieuwe informatie.

In de laatste stap (stap 4) keek hij alles nog een keer goed na en lette vooral weer op de gekozen woorden bij de uitleg: was die te ingewikkeld? Zo ja, dan bleef Feynman schaven aan de tekst. Nét zo lang dat iedereen die het zou lezen ook zou begrijpen: ja, dus ook kinderen!

Na stap 4 liet hij zijn aantekeningen en uitleg ook door kinderen lezen en om te controleren of die het begrepen.

Samengevat dus wordt de Feynman-techniek gekenmerkt door de volgende gedachte: pas als je de stof aan iemand anders kunt uitleggen, heb je het zelf echt goed begrepen! Probeer dit eens met een hoofdstuk van Geschiedenis, Aardrijkskunde of Biologie! Meer zien en weten over de Feynman-methode? Klik op de link naar dit filmpje: https://tinyurl.com/modg857

Ook geïnteresseerd in 1-op-1-onderwijs in het buitenland?

Ga je (tijdelijk) naar het buitenland en wil je graag meer weten hoe de Wereldschool het afstandsonderwijs aanbiedt? Neem dan contact met ons op voor meer informatie of vrijblijvend advies. Onze onderwijsadviseurs staan altijd voor je klaar voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.