Leerkracht Wereldschool: Ellemieke Hofland

Leerkracht Wereldschool

Wie ben ik?

Mijn naam is Ellemieke Hofland. Ik ben jaren leerkracht geweest op een basisschool en heb daar lesgegeven aan alle groepen. Daarnaast ben ik moeder van drie jongens (Jord, Matthijs en Steef). We wonen in Santpoort, een gezellig dorp tussen Haarlem en IJmuiden.  We zijn een sportief gezin. Mijn man en Jord  doen aan schaatsen. Matthijs en Steef voetballen en Jord en Steef basketballen. Ik heb 25 jaar gebasketbald en doe nu aan fitness. Ik geef Steef ook trainen. Ik heb na de PABO ook een opleiding tot motorisch remedial teacher gedaan. Daar heb ik geleerd hoe ik kinderen die minder vaardig zijn in bewegen kan ondersteunen. Bewegen is dus een belangrijk onderdeel in mijn leven.

Mijn gezin!

Buitenland-ervaring

Mijn man werkt voor een Amerikaans bedrijf. Hij heeft, voordat hij mij leerde kennen, vaak in het buitenland gewerkt. In 2003 heeft mijn man een half jaar in China gewoond en gewerkt. We hadden toen nog geen kinderen. Ik ben 4 weken in de zomervakantie bij hem geweest.  In 2008 (we hadden inmiddels 2 jongens) hebben we serieus overwogen om voor anderhalf jaar naar Zuid-Afrika te verhuizen. Dit is toen niet doorgegaan.

Als we op vakantie gaan, zoeken we graag de warmte op. We gaan dus liever op zomervakantie dan op de wintersport. In de zomervakantie vinden we het ook lekker om met onze caravan in Nederland te blijven. Als we maar lekker kunnen bijkomen!

Wat is mijn rol bij de wereldschool?

Ik werk bij de wereldschool als docent. Dat betekent dat ik leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 uit verschillende landen mag begeleiden. Als een leerling bij mij wordt aangemeld plannen we een kennismakingsgesprek via Skype. Elke keer vind ik het weer zo bijzonder dat je zo makkelijk contact kan hebben met mensen over de hele wereld. Na het kennismakingsgesprek gaan de leerlingen aan de slag met hun werk. Ongeveer eens per week moeten ze een oefening inleveren bij mij. Ik kijk deze oefening na en geef feedback. Ik zit vaak met een grote glimlach achter mijn computer als de leerlingen  bijvoorbeeld een geluidsfragment, filmpje of mooi verhaal  hebben ingestuurd! Ik check ook elke dag mijn berichtjes inden leerlingen of ouders vragen hebben.

Wat is er uniek aan de wereldschool?

Wat de wereldschool naar mijn idee uniek maakt, is dat je ondanks de afstand met ouders, maar vooral met de leerlingen samenwerkt om de leerlingen een stapje verder te brengen.
Verder is het makkelijk instromen. Je kan het hele jaar door instromen en in je eigen tempo werken. De één is zo enthousiast en doet 2 weken werk in 1 week, de ander spreidt diezelfde 2 weken uit over 3 weken.

Mijn gouden tip: Geniet van het leven in het buitenland en alle bijzondere ervaringen die je opdoet. Maak mooie en waardevolle herinneringen.  Als je toch ook op een andere manier bezig wil zijn met Nederlands, kijk dan films in de taal van het land waar je bent, met de Nederlands ondertiteling. (als deze er zijn, natuurlijk) Zo ben je met twee talen tegelijk bezig!

Franse les in het buitenland

De Wereldschool biedt het volledige afstandsonderwijs aan. Het dus ook mogelijk om het vak Frans te volgen. Docente Frans Heleen Baars-van Prooijen stelt zich graag voor.