Leestip! Met apen in de tuin

Met Apen in de Tuin beschrijft een verhuizing naar Maleisië, bezien door de ogen van de zusjes Eva (11 jaar) en Saar (10 jaar). Het verhaal begint aan de ontbijttafel, waar zij te horen krijgen, dat ze met het gezin een paar jaar in Kuala Lumpur gaan wonen. Het boek beslaat de aanloop tot de eigenlijke verhuizing en hun eerste jaar in Maleisië.

Waarom dit boek?

Ik woon zelf al jaren met mijn gezin in het buitenland waaronder een aantal jaren in Maleisië. De aanleiding om het boek te schrijven was aanvankelijk de strijd die ik continu met mijn kinderen voer om ze aan het lezen te houden in het Nederlands. Het moest dan ook een boek worden, dat paste bij hun belevingswereld, als Nederlands kind in het buitenland.

Daarnaast heeft mijn professionele achtergrond (Ik werk als universitair docent levenslooppsychologie bij de Open Universiteit) ook een belangrijke rol gespeeld. Het is mijn wens de impact van een dergelijke toch wel ingrijpende levensgebeurtenis op een kind te begrijpen en te beschrijven. Juist omdat mijn eigen kinderen het ieder op zo’n andere manier beleefden, heb ik ervoor gekozen het verhaal te vertellen vanuit een wisselend perspectief van de twee zusjes Eva en Saar.

Wie zou het moeten lezen?

Het boekje is in vele bibliotheken van Nederlandse scholen in het buitenland terecht gekomen. Ik heb vanuit heel verschillende landen leuke reacties gekregen. Van zowel kinderen als ouders. Met name dat het zo herkenbaar was. Maar het wordt ook gelezen door ouders en kinderen die nog moeten verhuizen. En door kinderen van wie een vriendje of vriendinnetje naar het buitenland verhuist. Alsof ze dan een kijkje kunnen nemen in het nieuwe leven van hun verhuisde vriend(in). Maar eigenlijk hoop ik dat het een leuk verhaal is geworden voor ieder kind dat van lezen houdt en nieuwsgierig is naar hoe het is om naar een ander land te verhuizen.

Momenteel woon ik met mijn gezin in Engeland, net onder Londen.  Onze kinderen, die nu 15, 13, 11 en 7 jaar zijn, zitten hier op een Amerikaanse internationale school. Afgelopen jaar kwam er een nieuw Belgisch gezin op school. Toen de moeder mij vertelde dat haar zoon het best moeilijk had en de taal zo’n barrière was, heb ik hem mijn boekje laten lezen. Zijn enthousiaste reactie en teruggewonnen vertrouwen dat het wel goed zou komen, voelde als een groot compliment.

Verhuizen naar het buitenland

De zusjes Eva en Saar verhuizen met hun ouders en jongere zusje en broertje naar Kuala Lumpur. Eva van elf vindt het in eerste instantie wel interessant. Saar van tien vindt er niks aan. Ze is boos en verdrietig en wil haar beste vriendinnetje Kim niet missen.

Het valt niet mee om op een school te beginnen, waar je behalve niemand kent, ook niemand verstaat. Eva en Saar beleven het ieder op hun eigen manier. Ze maken nieuwe vrienden, leren de Engelse taal en wennen aan de benauwde warmte, de tropische onweersbuien, het Aziatische eten en de niet altijd ongevaarlijke tropische dieren in hun eigen achtertuin.

Na de kerstvakantie, waarin ze een mooie rondreis door Maleisië maken, lijken de meeste hobbels te zijn overwonnen. Maar dan blijkt dat de grootste hobbel nog moet komen. Als Saar tegen het einde van het schooljaar in het ziekenhuis belandt, worden de laatste weken onverwachts de moeilijkste weken van hun eerste jaar in Maleisië.

Gaan jullie verhuizen naar het buitenland en wil je meer informatie over het bijhouden van het Nederlands? Vul het contactformulier in dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

Waar te bestellen?

Met Apen in de Tuin is te bestellen in iedere Nederlandse boekwinkel of bestel het boek hier online. Vanuit buitenland kan het best direct bij de uitgever worden besteld (www.boekscout.com).

Advies over het Nederlands blijven lezen?

Neem contact op met de wereldschool, klik hier.