Meertalige opvoeding, lust of last?

meertalige opvoeding lust of last

Ik zal het maar gelijk toegeven, nog voordat ‘ie geboren werd heb ik er wel eens over nagedacht. Wat als ik die kleine jongen naast Nederlands ook gelijk Frans ga aanleren? Maar toen hij er eenmaal was heb ik die gedachte snel naast me neergelegd. Ik had er de discipline niet voor en bovendien, het feit dat mijn vrouw ook uit Nederland komt hielp natuurlijk niet echt mee. Meertalig opvoeden, het klinkt aanlokkelijk en voor sommige ouders is het zelfs goed mogelijk. Maar wat is er bekend over het nut?

Arbeidsmarkt

Tijdens kennismakingsgesprekken op Skype vraag ik het mijn leerlingen wel eens: ‘Kun je de taal van het land waar je nu woont al een beetje volgen of zelfs spreken?’ Meestal niet en dat is ook logisch, want vaak zijn ze pas op latere leeftijd in een ander land terecht gekomen en worden dan pas echt blootgesteld aan die nieuwe taal. Tegelijkertijd liggen er op de arbeidsmarkt in veel sectoren enorme kansen wanneer je je talen spreekt. Dus een meertalige opvoeding, ja, vanuit een soort onderbuikgevoel zie ik er het nut wel van in.

Rijk taalaanbod

Een korte zoektocht naar meer bewijsmateriaal deed me uitkomen bij het onderzoek ‘Antwoorden op vragen over omgaan met meertaligheid in het onderwijs in het Nederlandse taalgebied’, te lezen op deze pagina van Taalunieversium.org. Daarin wordt gezegd dat ouders die hun kind in meer dan één taal willen opvoeden, er vooral voor moeten zorgen dat hun kind in alle gekozen talen een voldoende, veelzijdig en rijk taalaanbod krijgt. Dus in alle talen voorlezen, gesprekken voeren, et cetera. Er wordt gesproken over de optie om thuis voor één taal te kiezen en de andere over te laten aan de school, maar in de praktijk blijkt die scheiding best lastig. Wetenschappelijk bewijs dat dit wat oplevert is er dan ook niet.

Zo vroeg mogelijk

Wel is bewezen dat meertalig opvoeden het meeste succes heeft wanneer je er zo vroeg mogelijk mee begint. Tot de leeftijd van vier jaar speelt het exacte moment geen grote rol, maar start je er pas daarná mee dan maken kinderen meer fouten. Die van mij zijn inmiddels 6 en 4, dus ik ben helaas te laat….. Maar voor wie dat niet geldt én nadenkt over een meertalige opvoeding, kan ik adviseren om het onderzoek uit dit blog eens te lezen. Succes of zoals de Fransen zeggen: Bon courage!

Je kind meertalig opvoeden?

Ga je (tijdelijk) naar het buitenland en wil je graag meer weten hoe de Wereldschool het afstandsonderwijs aanbiedt en meertaligheid stimuleert? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Onze onderwijsadviseurs staan altijd voor je klaar voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.