Zonnebrandcrème en vakkenpakketkeuzestress

vakkenpakketkeuzestress voortgezet onderwijsMisschien heb je het liedje ‘Everybody’s Free (to wear sunscreen) wel eens gehoord. Nee? Via deze link is het te beluisteren. Het nummer is eind jaren negentig geschreven door ene Baz Luhrmann, werd een bescheiden hit in Nederland en is vooral bekend vanwege de goede adviezen! Zijn allerbeste? Smeer je in met zonnebrandcrème. Handig voor in de zomer, maar in dit blogje gaat het daar natuurlijk niet over.

Stretch
Don’t feel guilty if you don’t know what you want to do with your life…
the most interesting people I know didn’t know at 22 what they wanted to do with their lives
some of the most interesting 40 year olds I know still don’t

Stel je bent 13, 14 of 15, en bent je suf aan het piekeren over het juiste vakkenpakket, of over het juiste profiel. Je lijdt aan vakkenpakketkeuzestress! Lees dan dat stukje van Luhrmann nog eens door. Want is een vakkenpakket of een profiel dé belangrijkste keuze van je leven? Nee, zeker niet. Dus zorgen maken of je schuldig voelen: nergens voor nodig. Maar dat je al op jonge leeftijd een keuze moet maken is (in Nederland) helaas een feit. Stel je gaat naar de derde klas van vmbo-tl, of naar de vierde klas havo/vwo, hoe pak je dat kiezen dan aan? Voor wat het waard is: hier volgen tien tips!

Tien tips voor het kiezen van een vakkenpakket of een profiel

1. Maak een afspraak met de decaan, om te kijken waar je kwaliteiten liggen.
  2. Maak meerdere beroepskeuzetesten, om inzicht te krijgen in de mogelijkheden.
  3. Kies een vak dat je leuk vindt.
  4. Kies een vak waar je goed in bent.
  5. Overleg met je ouders (zij kennen je immers goed).
  6. Maak je eigen keuze! Kies niet iets omdat je vriend/vriendin dit ook doet.
  7. Vraag aan een docent hoe de lessen er in het komende jaar uit gaan zien.
  8. Twijfel je heel erg: spreid je keuzes zodat je zoveel mogelijk open houdt.
  9. Probeer na te gaan (indien je al wél denkt te weten wat je wilt worden) of er verplichte vakken nodig zijn in een vervolgopleiding.
  10. Denk er niet té lang over na: hak op een gegeven moment de knoop door, dan heb je ook nog wat aan je vakantie!

Onthoud dat er geen verkeerde keuzes zijn en zoals Baz Luhrmann al zegt: je bent zeker niet de enige die nog niet zo goed weet wat ‘ie wil met z’n leven…. Fijne vakantie!

Ook geïnteresseerd in 1-op-1-onderwijs in het buitenland?

Ga je (tijdelijk) naar het buitenland en wil je graag meer weten hoe de Wereldschool het afstandsonderwijs aanbiedt? Wil je meer weten over onze lesprogramma’s voor kinderen in het voortgezet onderwijs? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Onze onderwijsadviseurs staan altijd voor je klaar voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.