voorlezen nederlands onderwijs buitenland

voorlezen nederlands onderwijs buitenland

Ik ben gek van voorlezen. Het is zo ontzettend leuk om kinderen voor te lezen en daarmee hun fantasie te stimuleren of juist over de dagelijkse dingen te praten. Maar ook zelf lezen is enorm verrijkend. Zeker als je bijvoorbeeld tijdens verjaardagen of op je werk over het (onderwerp van het) boek kan praten met anderen.
In deze blog vertel ik je hoe je als ouder het lezen kan bevorderen bij je kind en hoe je een goed boek kiest.  Want door het lezen te bevorderen draag je bij aan het leesplezier, de leesvaardigheid en zélfs de onderwijs carrière van je kind (Gottfried et al., 2015 via leesmonitor.nu).

Lees je kind van jongs af aan voor!

Wanneer je als ouder je kind vanaf 0 jaar al regelmatig voorleest, stimuleer je dat je kind plezier krijgt in (voor)lezen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die worden voorgelezen uitgroeien tot betere lezers in vergelijking met kinderen die niet worden voorgelezen (lezen.nl). En betere lezers ontwikkelen onder andere een grotere woordenschat.

Het leesniveau van je kind

Bij de Wereldschool werken we met de AVI toets. De AVI toets meet het technisch leesniveau van kinderen. Het gaat dus om de vlotheid en nauwkeurigheid waarmee een kind een tekst hardop leest. Het idee van de AVI toets is om te kunnen inschatten welke boeken aansluiten bij de leesontwikkeling.

Leuk om te weten: de AVI teksten zijn ontwikkeld door kinderboekenauteurs.

Als je boeken zoekt in bijvoorbeeld de bibliotheek of online, dan kan je een boek kiezen op basis van het AVI niveau. Maar…

Niet lezen op AVI niveau, maar lezen met plezier

Toch vind ik het niet van belang dat je als ouder let op het AVI niveau van een boek. Het belangrijkste is dat je kind een boek kan kiezen waar hij/zij geïnteresseerd in is. Ga dus samen met je kind op onderzoek uit welk boek past bij zijn/haar leesbeleving. In de bibliotheek kan je alvast een bladzijde lezen uit het boek. Maar ook online zie je steeds vaker dat enkele pagina’s beschikbaar worden gesteld om een eerste indruk te krijgen van het boek. Neem dus samen de tijd om leuke boeken uit te kiezen. En zo’n leuk boek mag dus ook best een tijdschrift of stripboek zijn!

Praat over het boek

Lezen wordt ook leuker wanneer je enthousiast kan praten over het boek met anderen. Daarmee stimuleer je ook het actief taalgebruik. In een blog van januari, n.a.v. de Nationale Voorleesdagen, schreef ik over interactief voorlezen. Met interactief voorlezen zorg je ervoor dat je kind actief met de taal aan de slag gaat. De vragen die ik daar ter voorbeeld geef zijn natuurlijk ook goed te gebruiken wanneer je kind zelfstandig leest.
Bespreek het boek met elkaar, zowel vooraf wanneer je het boek gaat uitkiezen als achteraf als het boek uit is. Ouders die met hun kinderen praten over boeken stimuleren daarmee ook het leesgedrag én de leesmotivatie (Huysmans, 2013Nielen & Bus 2016 via leesmonitor.nu).

Goed voorbeeld doet goed volgen!

Lees dus zelf ook regelmatig om het lezen bij je kind te stimuleren. Misschien kan je zelfs samen een moment op de dag plannen, of spontaan creëren, waarop jullie beiden of met het hele gezin gaan lezen.

Mijn favoriete kinderboek(en)

De Jip en Janneke serie heb ik nog steeds compleet! Dit geldt ook voor de Timboektoe serie van Carry Slee. En thuis lazen we de boekjes van de Lijsters-serie van dat jaar. Ook heb ik veel boeken van Jacques Vriens gelezen. Denk aan ‘De bende van de Korenwolf’ en later ‘Achtste groepers huilen niet’ en ‘En de groeten van groep acht’. Maar een van de boeken die mij het meest is bijgebleven is ‘Blauwe plekken’ van Anke de Vries (vanaf ca. 12 jaar). Een spannend en heftig verhaal over kindermishandeling. Ik werd helemaal meegenomen in dit verhaal.

Nu ben ik heel enthousiast over de kinderboeken van Dummie de Mummie van Tosca Menten (vanaf ca. 8 jaar) en Het vliegende schaap van Daphne Deckers (vanaf ca. 7 jaar). Beide boeken zijn namelijk erg leuk om voor te lezen! Ik zou zeggen….kopen dus!

Qua tijdschriften merk ik altijd dat kinderen veel plezier kunnen beleven aan informatieve tijdschriften over dieren en de natuur. Zeker de plaatjes bij de teksten maken veel indruk. Maar ook Donald Duck was vaak nog populair in de klas. Zowel bij jongens als meisjes.

Leesmotivatie in het voortgezet onderwijs

Mijn collega schreef een blog over leesmotivatie in het voortgezet onderwijs. In haar blog van eind september komt ze met tips over het kiezen van een boek in het voortgezet onderwijs.

Leesboeken bij lespakketten Wereldschool

Wist je dat er bij het lespakket Nederlands standaard vijf leesboeken worden mee gestuurd voor het verbeteren van de leessnelheid, technisch lezen en om de leerling te informeren over de Nederlandse geschiedenis en cultuuruitingen? Hiermee willen we vanaf het basisonderwijs het lezen ook stimuleren!

Meer informatie over het lesprogramma-aanbod in het basisonderwijs lichten onze onderwijsadviseurs graag toe tijdens een vrijblijvend adviesgesprek.