Buiten spelen is gezond

De Wereldschool verzorgt Nederlands onderwijs op afstand, echter klasgenootjes en een gymzaal sturen we niet mee in de doos met lesboeken. Dus samenwerken, samen spelen en lekker bewegen is natuurlijk erg belangrijk om zelf te blijven doen. De Wereldschool geeft vele tips in het boekje 'Welkom bij de Wereldschool', maar met de zomer in zicht geven we hier ook einge uitleg.

Alle spellen kunnen lekker in de buitenlucht gespeeld worden. Misschien woont u wel in een land waar het hele jaar de zon schijnt? Des te beter.
We weten allemaal dat bewegen gezond is. Maar wist u ook dat simpele spelletjes een uitdaging kunnen zijn op cognitief, sociaal en emotioneel gebied en dat kinderen er strategisch inzicht van kunnen krijgen en zich motorisch enorm ontwikkelen?

• Buitenspelen is een manier om fit en gezond te blijven. Zonlicht geeft vitamine D, ook als de zon helemaal niet zo fel schijnt.
  • Een spel als tikkertje verlangt enorm veel van een kind. Motorisch inzicht vanwege de schijnbewegingen. Cognitief doordat je de tikker af moet schudden en op een andere plek moet staan dan hij.
  • Verstoppertje spelen is voor het bewegen alleen een uitdaging op het moment van rennen naar de buutplek. Het geeft een kind wel strategisch inzicht, ze moeten zich tenslotte elke keer op een andere plek goed verstoppen. Kinderen moeten hun angsten overwinnen voor het onbekende, zeker als ze buiten verstoppertje spelen in plaats van in huis.
  • Geniet van de spellen buiten. Ook als het regent met regenlaarzen aan hebben de kinderen buiten veel plezier.

Verzint u een leuk spel buiten? Zet het dan op de Facebookpagina van de Wereldschool, zodat alle ouders er gebruik van kunnen maken.