De kinderen leren lezen

kinderen leren lezen afstandsonderwijs

Sinds een half jaar geef ik les aan mijn kinderen (Nick 6 jaar en Leah 4 jaar) via de methodiek van de Wereldschool.

Voordat we begonnen aan ons avontuur in Zimbabwe, was ik vooral benieuwd of het zou lukken om Nick te helpen om te gaan leren lezen. Zou hij mij serieus nemen als juf? Zou hij gemotiveerd genoeg blijven? Zou ik geduldig genoeg kunnen blijven?

Evaluatie

We zijn nu zes maanden verder. Het blijft verbazingwekkend voor me dat Nick binnen een half jaar heeft leren lezen. Natuurlijk zat hij soms ondersteboven, ongewassen en soms zelfs met een traan op zijn stoeltje aan de ‘homeschooling-tafel’ en was deze juf er soms even klaar mee. Maar wat waren er veel meer momenten (en zijn er nog steeds) dat ik trots ben op hem. Wat heeft hij het goed opgepakt. En het feit dat hij soms ‘verwilderd’ op zijn stoeltje zat, laat me juist zien dat hij heerlijk zichzelf heeft mogen zijn. Daar waar hij op school wellicht zijn emotie zou hebben verstopt, liet hij nu zien wat hij er echt van vond. Het was voor mij meteen duidelijk, wanneer iets lastig voor hem was en wanneer hij gefrustreerd raakte. Voor mij een duidelijk signaal, om even een tandje terug te nemen, een herhalingsles te doen, of juist even een goede pauze in te lassen.

Het experiment ‘thuisonderwijs’

Wat heerlijk om terug te kunnen kijken op een succesvol experiment genaamd ‘thuisonderwijs’. En hoe mooi is het dat middels kruisbestuiving ook zusje Leah veel interesse heeft laten zien voor letters, woordjes en zinnen in die tijd. Samen zitten ze nu vaak aan de ontbijttafel en ontcijferen (Afrikaanse) productnamen. Andere keren hoor ik hoe Nick in de speelkamer een verhaaltje voorleest aan Leah. Dat vind ik heel bijzonder! Dit allemaal naast de andere schoolse en buitenschoolse lessen en ervaringen die we als gezin rijker zijn geworden.

Vlogs bekijken van familie Middelveld?

Familie Middelveld heeft tijdens hun reis in Zimbabwe meerdere vlogs gemaakt. Wil je avonturen bekijken? Bekijk de video’s op ons YouTube-kanaal!

Vergeet niet om te abonneren op ons kanaal en de vlogs te liken.