De Rijdende School op bezoek

Barbara Guglielmana van Stichting Rijdende School op bezoek bij de Wereldschool

Afgelopen donderdag 10 december kreeg de Wereldschool bezoek van Barbara Guglielmana. De Rijdende school biedt o.a. het afstandsonderwijs aan.  Zij is docent bij Stichting Rijdende School en ze was erg benieuwd hoe de Wereldschool werkt en of er overeenkomsten en verschillen zijn tussen het onderwijsaanbod van beide scholen. Daarom liep zij een ochtend mee met onze adviseur en docent Thaisa Fiering.

Wat is Stichting Rijdende School?

Stichting Rijdende School is een onderwijsvorm voor kinderen van kermisexploitanten en circusmedewerkers. In het reisseizoen zorgt Stichting Rijdende School ervoor dat deze kinderen les krijgen in een van de Rijdende Scholen, een minischool, lesbus, gastschool of via afstandsonderwijs.  Buiten het reisseizoen gaan deze kinderen naar een reguliere school, ook wel de “winterschool” genoemd. Ook daar worden zij regelmatig begeleid door docenten van Stichting Rijdende School.

Beide scholen bieden digitaal afstandsonderwijs aan

Zowel Stichting Rijdende School als de Wereldschool stellen het kind centraal in hun onderwijs. Hierdoor kan er maatwerk geleverd worden en kunnen kinderen op hun eigen niveau aan de slag met de lesstof. Daarnaast werken bij beide scholen veel enthousiaste en flexibele docenten en ondersteuners die meegaan met de vernieuwingen in het onderwijs. Beide scholen bieden namelijk digitaal afstandsonderwijs aan, zodat leerlingen gemakkelijk kunnen communiceren met hun docenten en thuisonderwijs kunnen volgen.

Het grootste verschil tussen Stichting Rijdende School en de Wereldschool is het feit dat Stichting Rijdende School alleen onderwijs kan aanbieden voor de specifieke doelgroep in het basisonderwijs (circuskinderen en kinderen van kermisexploitanten), terwijl bij de Wereldschool alle leerlingen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs kunnen instromen (in het buitenland). Daarnaast biedt Stichting Rijdende School ook lessen aan op vaste tijden in een fysieke school waar meerdere leerlingen naartoe gaan, terwijl de Wereldschool alleen individueel afstandsonderwijs aanbiedt waardoor leerlingen op elk moment van de week aan de lessen kunnen werken.

Er zijn veel ideeën uitgewisseld en beide docenten hebben veel van elkaar geleerd. Het was dus een leerzame en inspirerende ochtend!