fbpx

Een goed begin is het halve werk

Een goede start voor een schooljaar in het voortgezet onderwijs

Voor veel kinderen was de afgelopen periode een periode van veel (buiten)spelen en zonder drukke schema’s met school-, sport- of andere activiteiten. Of je nou thuis bleef of toch nog even op vakantie ging, het niet hoeven te leven in het strakke schema gedurende het schooljaar is soms erg nodig om de batterij weer op te laden voor het aankomende jaar. Zeker na alle perikelen rondom COVID-19! Toch begint het in augustus bij docenten en leerlingen vaak al weer een beetje te kriebelen. De laatste weken vakantie zijn aangebroken en de eerste schoolweken komen al weer snel dichterbij. Ook bij de Wereldschool zijn er een hoop leerlingen die van leerjaar wisselen! De voorbereidingen voor een leerling bij de Wereldschool zijn aan de ene kant heel erg hetzelfde en aan de andere kant net even anders dan die van een reguliere leerling in Nederland. In deze blog neem ik je mee langs een aantal tips voor een goede start van het schooljaar bij de Wereldschool.

De verschillen

Alhoewel het soms lijkt alsof les volgen bij de Wereldschool totaal anders is dan op een normale Nederlandse school, zijn er ook best wat overeenkomsten. Leerlingen bij de Wereldschool ontvangen ook vaak aan het begin van hun schooljaar – wanneer dat ook is  – hun boekenpakketten, en hebben jaarplanners tot hun beschikking. Sommigen gebruiken ze digitale of analoge agenda’s, en soms zijn schriften, pennen en een laptop onontbeerlijk. De grote verschillen zitten vooral in het type leerling en wat deze leerlingen nodig hebben. Tijd dus om dat verder te verkennen!

Type leerlingen

Allereerst zijn er grofweg twee verschillende type leerlingen bij de Wereldschool: de leerlingen die al dan niet in het buitenland wonen en vanuit daar hun lessen volgen, of de leerlingen die op reis zijn en op reis aan school werken. Waarbij de eerste groep vaak de reguliere onderwijskalender aanhoudt, heeft de tweede groep vaak een flexibeler kalender waarbij er soms periodes van radiostilte zijn, gevolgd door een actieve periode met veel schoolwerk. Voor de basistips is dit verschil niet erg – er zijn nou eenmaal tips die voor iedereen gelden. Toch zijn er ook tips specifiek voor één van beide groepen.

De tips die je kunt geven voor een goede start bij de Wereldschool zijn heel verschillend. Om het overzichtelijk te houden, heb ik ze ingedeeld in twee categorieën: mindset en praktische zaken.

Mindset

Om goed te kunnen beginnen bij de Wereldschool is het voor zowel ouders als leerlingen belangrijk om stil te staan bij wat dit betekent. Omdat het onderwijs bij de Wereldschool op afstand plaatsvindt, vergt dit een grotere zelfstandigheid en planvaardigheid van ouders en leerlingen. Er is tenslotte geen docent die je drie keer per week (letterlijk) achter de broek aan kan zitten! Zelfstandig werken en plannen zijn vaardigheden die je kunt trainen, en het is dan ook verstandig om daar goed over te praten en met elkaar te bespreken hoe jullie dit gaan aanpakken. En met jullie bedoel ik de leerlingen, de ouders, maar ook de mentor en de betrokken docenten!

Goed planning

Er zijn verschillende zaken die je kunt doen om het plannen en zelfstandig werken goed te laten verlopen. Voor alle leerlingen die in het buitenland wonen is mijn eerste tip het hebben van een vaste weekplanning. De indeling daarvan kan van leerling tot leerling verschillen: de ene leerling vindt iedere dag een beetje schoolwerk doen en ieder uur een ander vak fijn, terwijl de andere leerling weer gebaat is bij een paar lange schooldagen en de planner voor een vak per week in één keer afmaken. Maar een vaste planning biedt structuur en houvast, waardoor het makkelijker is om de lessen daadwerkelijk te doen. Daarnaast biedt de Wereldschool voor ieder vak en ieder jaar een planner aan, waarop precies staat wat er per les moet gebeuren. Superhandig dus!

Ben je op reis en werk je ondertussen aan de Wereldschool? Bij iedere reis lopen dingen anders dan anders en ook vaak compleet anders dan gepland. Dus het is belangrijk om soms de tijd te nemen voor het reizen zelf, en als daar ruimte voor is (hard) aan school te werken. Heel belangrijk is om je voortgang in de gaten te houden, en te weten wanneer je weer op schema loopt na een tijdje van afwezigheid. Hierbij kunnen mentoren ook goed helpen!

Concentratiemethodes

Een tweede tip is het werken met bepaalde concentratie- of productiviteitsmethodes. Deze kunnen helpen om het zelfstandig werken makkelijk(er) te laten verlopen. Stel doelen per les (volgens de planner bijvoorbeeld) en leer jezelf een goed werkritme (zoals de Pomodorotechniek1) aan.

Hulp van de docent

Een derde tip is het leren om hulp te vragen. Niet voor ieder vak zijn (veel) Skypesessies inbegrepen, wat ervoor kan zorgen dat je als leerling vergeet dat er ook een docent is die vragen kan beantwoorden. Het is juist erg belangrijk om te leren om op tijd aan de bel te trekken! Voor ouders is het dan ook belangrijk om met leerlingen te bespreken hoe en wanneer ze hulp nodig hebben, en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de leerlingen de hulp krijgen als ze die nodig hebben.

Werk afmaken

Werk je vanuit een vaste plek in het buitenland? Dan is een vierde en laatste tip om tijdens het plannen van het schoolwerk ook bijvoorbeeld één dag per week leeg te laten om werk wat nog niet helemaal af is, in te halen. Dat werkt meteen ook belonend: als alle taken af zijn, heb je een dag vrij! Meer tijd om leuke dingen te doen dus!

Praktische zaken

Naast de mindset die je als leerling wilt ontwikkelen voor het leren via de Wereldschool, zijn er ook een aantal praktische zaken die goed kunnen helpen een vliegende start te maken.

Goede werkplek

De grote overkoepelende term is een goed gestructureerde en opgeruimde werkplek. Die ziet er natuurlijk voor iedereen anders uit. Ben je met een boot op reis dan zal je flexibeler met de ruimte om moeten gaan dan als je in het buitenland woont en een eigen kamer hebt. Maar de essentie blijft wel hetzelfde. Bij een goed gestructureerde en opgeruimde werkplek kun je denken aan een bureau met een fijne stoel waar je langere tijd op kunt zitten zonder in een kramp te schieten, een laptop die werkt en een goede internetverbinding, oortjes met een microfoon voor de Skypesessies en toegang tot digitale of analoge schoolboeken en planners. Hier op Saba doet het internet het wel eens slecht (of soms niet).  Wat ik daarvan geleerd heb, is een back-up te hebben voor als het internet niet goed werkt. Dat betekent in mijn geval bijvoorbeeld de boeken in huis of op de harde schijf van mijn computer hebben.

Afvinken maar

Daarnaast ben ik altijd een groot fan van lijstjes en afvinken, eventueel zelfs met een beloning als alles af is. Ik heb een agenda met per dag beschreven wat ik af heb. Ben ik klaar? Dan mag ik iets leuks doen! Het geeft veel voldoening om per week te kunnen zien wat je gedaan hebt. En iedere keer als je wat af hebt, iets te kunnen afvinken!

Hoe werkt dat voor jou? Herken je de tips en trucs? Of heb je zelf nog andere tips of trucs die jou hebben geholpen met het leren bij de Wereldschool? Of heb je andere vragen aan mij? Neem dan gerust contact met mij op via quirine.hakkaart@wereldschool.nl of via ons contactformulier. Ben je geïnteresseerd in onderwijs op afstand? Kijk eens op onze site naar onze lesprogramma’s!

Pre-order actie: Schrijf je kind vóór 1 juni in en profiteer!