emigreren naar Spanje met kinderen

Emigreren naar Spanje met kinderen

Ga je de zon opzoeken en tijdelijk of permanent emigreren naar Spanje? En ga je dit avontuur samen met je partner en kinderen aan? Dan moet je je tijdig hierop voorbereiden. Op het moment dat je definitief besluit dat je gaat verhuizen naar het buitenland begint het echte werk pas. Wij geven je een aantal tips voor een succesvolle emigratie naar Spanje! Vamos!

Emigreren met kinderen

Tip 1. Inkomen in Spanje

Je inkomen is een heel belangrijke factor om te kunnen bepalen of je emigratie succesvol is. Wanneer je eenmaal bent geaard in je nieuwe omgeving is het verstandig om een vorm van inkomen te hebben om bijvoorbeeld je vaste lasten te kunnen betalen. Het is goed om alvast na te denken of je inkomen gaat genereren uit:

Controleer altijd of de gekozen vorm van inkomen genoeg is om van te leven. Wanneer je dit eenmaal duidelijk hebt, kun je verder met de andere stappen/tips

Tip 2. Huisvesting in Spanje

Wees je ervan bewust dat je in het buitenland in een compleet nieuwe omgeving terechtkomt en dat meteen een huis kopen best riskant kan zijn zonder enige kennis. Neem eerst even de tijd om te aarden en om te bepalen of het bevalt om te wonen in Spanje. Het wordt aangeraden om eerst te gaan huren voordat je een woning koopt. Besluit je dan toch om te gaan kopen dan kan je diverse Nederlandse makelaars in Spanje vinden. Ook zijn er veel Engelse makelaars in Spanje. Net als in Nederland zijn de koop- of huurprijzen in de steden hoger dan buiten de centra van grote steden. Voordat je een contract tekent is het verstandig om een derde persoon hier naar te laten kijken die meer kennis heeft van juridische zaken.

Ouder en kind woorden oefenen

Tip 3. Español (de taal)

Heb je ooit de Spaanse taal op school gevolgd en beheers je dit ook voldoende? Dan komt dit goed uit, want dan kan je communiceren met de lokale bevolking. Met een basisniveau Spaans vergroot je de kans op het vinden van werk  of het hebben van een succesvolle eigen onderneming. Beheers je de taal nog niet?  Kijk eens voor een taalcursus Spaans op www.ef.nl/ of www.nti.nl/talen/spaans/.

De Wereldschool werkt ook samen met Eurolangues. Zij kunnen ook Spaanse taaltrainingen verzorgen aan gezinnen. Heb je vragen hierover? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op onze website.

Tip 4. Onderwijs voor je kind(eren)

Voordat je vertrekt, informeer eerst naar de leerplicht in Spanje. We hebben eerder ook een blog geschreven over het basisonderwijs in Spanje. Hier lees je onder andere over het onderwijssysteem van Spanje, informatie over het huiswerk, de voor- en nadelen en nog veel meer.

Sommige ouders kiezen ervoor om hun kinderen op een lokale school te plaatsen. Soms heeft dit een positief effect op de ontwikkeling van hun kind. Maar niet elk kind kan goed aarden in hun nieuwe omgeving en hebben daardoor ook moeite met de school ter plaatse. Je krijgt de lesstof in een nieuwe taal, die ze overigens (nog) niet goed beheersen, en ze moeten nieuwe vriendjes maken. Je kunt dan ervoor kiezen om je kind op een lokale Nederlandse school te plaatsen of het onderwijs op afstand te laten volgen. De Wereldschool kan je hierbij ondersteunen. Met onze erkende Nederlandse lesprogramma’s voorkom je een (taal)achterstand. Je kind kan in zijn eigen omgeving (thuis) het onderwijs volgen en begeleiding op afstand krijgen van bevoegde Nederlandse docenten. Kies je voor een lokale school in Spanje, bepaal dan zelf de eisen waar die school aan moet voldoen. Denk maar aan:

Vraag via onze website een vrijblijvend adviesgesprek aan voor meer informatie. Heb je geen idee welk lesprogramma aansluit op jullie situatie? Doe dan een onderwijscheck door een aantal korte vragen te beantwoorden op onze website. Je krijgt binnen 48 uur persoonlijk advies van één van onze onderwijsadviseurs.

Ook handig om te weten: vergeet niet de huidige school van je kinderen op de hoogte te houden van jullie emigratieplannen.

Tip 5. Kinderen tijdig voorbereiden

Betrek de kinderen ook bij jullie besluit. Voor hen is verhuizen net zo belangrijk (en spannend) als voor jou en je partner. Bespreek het onderwerp zo vaak mogelijk zodat zij zich mentaal en emotioneel hierop kunnen voorbereiden. Hoe eerder je dit bespreekbaar maakt bij je kind(eren) hoe eerder je hierop kan inspelen. Maak foto’s van familieleden en vrienden ter herinnering voor later. Neem ook de contactgegevens van ouders van vrienden of van de vrienden zelf mee, zodat ze telefonisch, via e-mail of Skype contact kunnen hebben.

Het is van belang dat je je kind(eren) een goed gevoel heeft op het moment dat jullie naar het buitenland gaan verhuizen.

Overige tips

Naast bovenstaande tips is het ook handig om je meer te verdiepen in zaken zoals, opzeggingen (lidmaatschappen, huisartsen, onderhoudsabonnementen, etc.), bevolkingsregistratie van Spanje, belasting, verzekeringen en bankzaken. Op het internet vind je veel informatie over het emigreren naar Spanje, maar lang niet alle informatie is betrouwbaar. Raadpleeg daarom de contactpersoon van de Nederlandse ambassade in Spanje. Die kan je doorverwijzen naar de juiste instanties voor inhoudelijke vragen.

Wij hebben ook een handige checklist voor emigreren samengesteld met algemene tips voor een soepele een internationale verhuizing met kinderen.

Advies ontvangen over het onderwijs in Spanje?

Vul dan onderstaand formulier in!

Jongen met koptelefoon geconcentreerd aan het leren
Meer weten over emigreren naar Spanje met kinderen?

De Wereldschool helpt je bij het beantwoorden van onderwijsvraagstukken. Heb je hier vragen over of wil je graag onze onderwijsadviseurs spreken? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Reviews

Ervaringen van onze leerlingen en ouders