Is uw kind een third-culture-kid (TCK)?

Een Third-culture-kid (TCK) is een kind die een belangrijk deel van zijn jeugd heeft doorgebracht in een andere cultuur dan die van zijn ouders. Het kind komt zowel in aanraking met culturele elementen van het nieuwe land, als met culturele elementen uit het land van zijn ouders. Omdat kinderen volop in ontwikkeling zijn, zal het kind proberen deze elementen te integreren. Op die manier ontstaat er een derde, nieuwe cultuur.

Voor kinderen kan het lastig zijn om op te groeien in het buitenland, omdat ze feitelijke tussen 2 culturen in staan. Namelijk de cultuur van het gastland en de cultuur van hun ouders.  Vaak worstelen ze dan ook met vragen als ‘Wie ben ik?’ en ‘Waar hoor ik thuis?’. Daarom is het belangrijk om kinderen goed te begeleiden bij een vertrek naar het buitenland. Maar ook bij een eventuele terugkeer.

Tips voor ouders

• Begeleid kinderen in het afscheidsproces. De lees- en doeboeken van Anderland kunnen hierbij handvatten bieden (zie boekentip).
  • Geef kinderen een ‘schatkist’ met vertrouwde spullen die ze overal mee naar toe kunnen nemen.
  • Zorg voor herkenbare items op iedere plek waar u gaat wonen (bijvoorbeeld een klok of schilderij).
  • Creëer vaste familie-tradities die u overal ter wereld kunt voortzetten.
  • Breng uw kind ook in het buitenland in aanraking met de Nederlandse taal en cultuur en laat ze contacten in Nederland onderhouden.
  • Zorg bij vakanties en verlof voor een herkenbare, veilige plek in Nederland. Bijvoorbeeld een vast logeeradres of een vakantiehuisje dat de kinderen kennen.
  • Realiseer u dat uw kinderen geen ‘echte’ Nederlanders zijn en dat ze ook bij een eventuele terugkeer moeten wennen aan een voor hen nieuwe cultuur. Attendeer hier ook vrienden en familie op.
  • Probeer uw kinderen bij een eventuele terugkeer in contact te brengen met andere TCK’s
  • Zoek professionele hulp wanneer uw kind moeilijk kan wennen in Nederland.

Voordelen van een TCK

Ondanks dat verhuizen naar het buitenland voor kinderen heel moeilijk kan zijn, biedt het leven van een periode in het buitenland kinderen ook veel voordelen. TCK zijn vaak flexibel, maken makkelijk contact en beschikken over een breed netwerk over de hele wereld en spreken meerdere talen. Ook zijn TCK vaak toleranter ten opzichte van afwijkende religies en culturen en hebben ze een bredere blik ontwikkeld.

Boekentip!

De boeken van anderland

De lees- en doeboeken ‘Op reis naar Anderland’ (tot 12 jaar) en ‘Anderland-mail’ (vanaf 12 jaar) richten zich op kinderen die naar het  buitenland gaan. Het geeft hun de gelegenheid  om zich in emotionele en praktische zin voor te bereiden op deze grote stap in hun leven. Naast praktische tips om de tijd voor het vertrek zo productief mogelijk te maken, is er ook aandacht voor het wel en wee van afscheid nemen, een grote reis maken en opnieuw beginnen in een land met andere gebruiken en gewoontes. De schrijfster voegde ook een werkkalender toe, zodat de kinderen planmatig werken tot aan het moment van vertrek.
De kosten bedragen € 20,- per boek en zijn via onze website te bestellen. Klik hier voor het bestelformulier.