Leerkracht aan het woord: Hetty de Goeijen

Wie ben ik?

Het is mijn beurt om me voor te stellen aan jullie. Mijn naam is Hetty de Goeijen-van der Linde en ik woon in Venlo in de mooie provincie Limburg. Waar ik overigens oorspronkelijk niet vandaan kom, ik ben namelijk geboren (1960) en getogen in Overijssel.

Hier heb ik dan ook gewoond tot 1998, waar ik met mijn gezin op een prachtige verbouwde boerderij van 1823 woonde. Opgegroeid en zeer actief in de paardensport was dit onze droom.
Hoe kom je dan toch in Venlo terecht…… Naast dat de commute van mijn echtgenoot echt te veel eiste, vrije tijd volledig aan de paarden opging, kwam er die uitdaging die velen van jullie bekend is; we konden een uitzending aannemen naar het buitenland.
Soms is het tijd voor verandering en die kans hebben we aangepakt.

En hoe kom je dan bij de Wereldschool terecht. Tja, ik ben van origine kleuterleidster en later docente basisschool . Toen ik in aanraking kwam met de Wereldschool middels de lessen voor mijn kinderen lag er al snel de vraag of ik kon werken als begeleidend docente bij de Wereldschool. Bij terugkomst in Nederland is dat dan ook gebeurd. Sinds 2001 werk ik als docente BO bij de Wereldschool.

Inmiddels ben ik ook al een flink aantal jaren mentor voor de VO studenten, die het volledige onderwijs volgen bij ons.

En ik geef adviezen en help nieuwe families met het zoeken naar goede en passende scholing in het buitenland.

“Uit ervaring met mijn eigen kinderen kan ik zeggen, dat het zo ongelooflijk belangrijk is, dat de kinderen hun Nederlands bij houden. Het is eigenlijk een must voor een goede aansluiting bij terugkomst in het Nederlandse onderwijs”

Buitenland-ervaring

Zoals hierboven al aangegeven hoor ook ik met mijn gezin bij de Wereldschool families die in het buitenland wonen/gewoond hebben.
Onze eerste uitzending was naar Florida, USA. De kinderen waren nog jong, Stephanie 7 jaar en Sebastiaan 5 jaar. En Wereldschoolkinderen, want zij kregen iedere week Nederlandse lessen. Na bijna vier jaar kwamen we terug in Nederland.

In 2006 was er wederom een uitzending, ditmaal naar Connecticut, USA en hebben we 7 jaar mogen genieten van het mooie New England en natuurlijk New York City, waar je mij wekelijks wel een keer kon vinden. (als hobby fotografie kun je hier heel goed aan je trekken komen)
Onze kinderen hebben hun High School hier afgerond en zijn vertrokken naar Europa om verder te studeren. Een jaar na hen zijn wij ook teruggekeerd.
We hebben veel gezien in al die jaren en veel gereisd met als hoogtepunt een prachtige reis van Oost naar West en weer terug, een prachtige afsluiting van vele jaren USA.

Hoe ziet mijn werkdag bij de Wereldschool eruit?

Nadat ik onze lieve teckel Lotje, inmiddels 16 jaar oud en dus heel wat gereisd in haar leven, ‘s ochtends heb uitgelaten ga ik achter mijn computer zitten en open ik de email en het LLVS. Zoals ik al eerder aangaf is mijn takenpakket uitgebreid.
Ik werk meestal eerst door de ingestuurde toetsen van de BO leerlingen. Vervolgens is mijn berichtenbox van het VO aan de beurt en beantwoord ik vragen van studenten en VO docenten.
Daarnaast kan de hoeveelheid werk dus flink oplopen als ik een aanvraag voor advies heb liggen voor een familie die naar het buitenland vertrekt. Ook niveautesten voor het BO worden door mij bekeken en geconcludeerd.
Dat maakt dat ik dus hele drukke weken kan hebben en ook wel eens in de avonduren of in het weekend werk. En ook wel rustige weken ken, maar werk is er altijd wel.

Wat is uniek aan het lesgeven bij en het volgen van lessen via de Wereldschool?

Mijn werk bij de Wereldschool is geweldig, laat ik dat als eerste noemen. Ik geniet er elke dag van met de leerlingen, ouders en ook de collega’s samen te werken. Het is een fantastisch bedrijf met een ongelooflijk groot aanbod voor onze leerlingen in het buitenland.

BO, VO, alle niveaus, alle vakken. Hoe uniek kan je zijn. De professionaliteit is groot. De docenten zijn enorm ervaren en hebben allemaal veel hart voor de zaak. Hoe mooi om bij zo’n club te werken.
De families waar ik mee werk hebben allemaal zo’n unieke ervaring, het is fantastisch daar een klein onderdeel van te zijn.

Uit eigen ervaring met mijn eigen kinderen kan ik zeggen, dat het zo ongelooflijk belangrijk is, dat de kinderen hun Nederlands bij houden. Het is bijna een must voor een goede aansluiting bij terugkomst in het Nederlandse onderwijs.

Een goede raad tot slot.

Uit ervaring met mijn eigen kinderen kan ik zeggen, dat het zo ongelooflijk belangrijk is, dat de kinderen hun Nederlands bij houden. Het is eigenlijk een must voor een goede aansluiting bij terugkomst in het Nederlandse onderwijs.
Maar ook als de kinderen niet terugkeren in het Nederlandstalige onderwijs (steeds meer vervolgopleidingen zijn in het Engels) is het zo fijn als kinderen wel de keuze kunnen maken in het land van hun roots te kunnen leven, wonen, het te bezoeken en gewoon te kunnen communiceren in hun eigen taal, te werken, ga zo maar door.

Doen dus, zet je ervoor in het Nederlands te behouden!

Heb je het verhaal van mijn collega Sandra van Heumen, te zien op de onderstaande foto, al gelezen? Klik hier om haar verhaal te lezen.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!