Maak je kind nieuwsgierig met de vraag van vandaag!

grej of the day

‘Grej of the day’ een hip item in onderwijsland. Een manier om ‘kennis cool te maken’, aldus de bedenker Micael Hermansson. Het woord ‘grej’ is Zweeds en betekent ‘ding’. Het ding van de dag moet kinderen nieuwsgierig maken naar ‘wie of wat’ zal het zijn en op die manier moeten ze weer meer plezier krijgen in leren. In deze blog licht ik toe hoe ‘grej of the day’ werkt en hoe jij dit als ouder thuis in kan zetten i.c.m. afstandsonderwijs voor je kinderen.

Stap 1. De teaser

De vraag van vandaag bestaat uit drie stappen. De eerste stap is de aanwijzing, een ‘teaser’, om de nieuwsgierigheid te prikkelen.

Bijvoorbeeld: ‘Je hebt het vaak nodig, maar geeft het ook elke dag weg’ of ‘Ik kom één keer per week naar beneden om naar de wc te gaan.’

Het zet je kind aan het denken, de aanwijzing leeft en dus praat hij er met anderen over, hij gaat het bespreken, zoekt het op in boeken of op het internet. Allemaal belangrijke vaardigheden  om te ontwikkelen en al zoekende naar het antwoord doet hij al heel veel kennis op.

Thuis kan je dit bijvoorbeeld doen aan de keukentafel na het avondeten. Je geeft je kind(eren) een aanwijzing en laat ze hier aan tafel over brainstormen. Wie of wat zal het zijn? Vervolgens hebben ze tot morgen de tijd om het juiste antwoord te vinden.  Bij meerdere kinderen in één gezin is het erg leuk als ze samen op zoek gaan naar het antwoord.

Stap 2. De microles

De volgende dag is het tijd voor de microles van maximaal 8 minuten. De kinderen vertellen eerst wat ze hadden bedacht. Vervolgens geef je een korte presentatie over het onderwerp. De kinderen luisteren en leren.

Afhankelijk van hoe je het afstandsonderwijs inricht kan je als ouder hier bijvoorbeeld aandacht aan besteden voordat de kinderen naar de lokale school gaan. Je vertelt het verhaal, liefst aanvullend met beeldmateriaal, en je kinderen luisteren.
Bij volledig thuisonderwijs kan je het tussendoor de lessen inplannen, tijdens de drinkpauze.
Of dit punt komt structureel na het avondeten aan bod. Eerst de presentatie van de vraag van de dag ervoor en daarna de nieuwe aanwijzing zoals bij stap 1 beschreven.

Stap 3. Op naar huis en vertel het aan iemand anders

De deal die Micael maakte met zijn leerlingen is dat ze tot slot naar huis gingen en daar het verhaal nogmaals vertellen aan iemand anders. Op die manier komt het plezier in leren terug en ook het plezier in kennisdelen.

Thuis aan de keukentafel hoeft je kind het niet na te vertellen aan jou. Maar niets is mooier als één van je kinderen uit eigen enthousiasme aan iemand anders vertelt wat hij heeft geleerd. Misschien, wanneer je het antwoord ’s morgens vroeg behandeld hebt, vertellen ze het door aan een klasgenoot op de lokale school of hoor je het later die week terug tijdens de Skype met opa en oma!

Ouderbetrokkenheid

Het doel van ‘Grej of the day’ is ook om de ouderbetrokkenheid bij de school te vergroten. We kennen allemaal wel het bekende antwoord ‘niets bijzonders’ wanneer je je kind vraagt: ‘wat heb je geleerd vandaag?’. Maar nu komt je kind thuis  met een raadsel, die jullie bespreken. Daarnaast vraag je ‘wat was het antwoord van vandaag’ en op dat moment zul je ook meer respons van je kind krijgen.

Hoe mooi is het dat je met thuisonderwijs dit allemaal zelf in de hand hebt? Groter kan de ouderbetrokkenheid toch niet!

Antwoord op de vraag van vandaag

Weet jij het antwoord al op de twee voorbeelden bij stap 1 van de ‘vraag van vandaag?’.
Ik zou zeggen twee mooie voorbeelden om met je kinderen met ‘Grej of the day’ te beginnen.
Houd Facebook in de gaten voor de twee antwoorden!

En wanneer je inspiratie op wil doen voor leuke aanwijzingen en onderwerpen, raad ik je aan ‘grej of the day’ op Google in te typen want er zijn onwijs veel voorbeelden. Daarnaast kan je lid worden van de Facebookgroep.