Maak kennis met Wereldschooldocent Quirine!

maak kennis met wereldschooldocent quirine

Hoi! Een nieuw gezicht bij deze blogs, dus ik zal me even voorstellen! Ik ben Quirine Hakkaart en sinds kort schrijf ik iedere maand een blog voor de Wereldschool. Ik ben in mei 2019 samen met mijn man naar het Nederlands Caribische eiland Saba verhuisd en sinds september 2019 is ook onze dochter geboren, en woont zij met ons ook op Saba. Mijn man doet hier in samenwerking met lokale partners onderzoek naar het herstel van koraalriffen, en ik werk bij de Wereldschool als docent voor biologie voor zowel de onderbouw als de bovenbouw van de middelbare school. In de onderbouw maken de leerlingen kennis met de biologie op de middelbare school en de thema’s die daarin belangrijk zijn, en in de bovenbouw begeleid ik de leerlingen op weg naar het staatsexamen!  Daarnaast werk ik samen met Digistudies aan het maken van filmpjes voor het eindexamen van vmbo biologie en heb ik samen met een vriendin een wekelijks item over digitale didactiek bij het onderwijstijdschrift Didactief.

Trots op onze leerlingen

Voordat wij naar Saba verhuisden, heb ik zowel op een middelbare school als op een hbo gewerkt als biologiedocent. Nu ik bij de Wereldschool werk, kan ik goed vergelijken wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen het reguliere middelbare school-onderwijs en het onderwijs van de Wereldschool. En wat ben ik trots op mijn leerlingen die zo zelfstandig hun vakken volgen! Het leukste vind ik als je samen met een leerling een doel hebt gesteld en daarnaar toe hebt gewerkt, en dat het dan ook lukt! Ook de verhalen van de leerlingen over wat ze meemaken en waarom ze Wereldschool volgen, vind ik superleuk om te horen!

Daarnaast weet ik ook waar de leerlingen na hun middelbare school terecht komen, en dus wat ze dus moeten kunnen. Dat maakt dat ik ook gericht met leerlingen hierover kan spreken, en ze daarop kan begeleiden. Zeker als je in het buitenland woont en in Nederland een vervolgopleiding gaat volgen, kan dat heel handig zijn.

Wonen in Saba

Het leven op Saba bestaat voornamelijk uit (letterlijke en figuurlijke) hoogtepunten: we maken veel grappige en leuke dingen mee. Boodschappen doen vergt bijvoorbeeld wat planning en voorbereiding. Op woensdag komt de boodschappenboot aan uit Sint Maarten, en die brengt allerlei verse groenten en fruit, kaas, vlees, en ook houdbare producten. Op Saba is namelijk een ‘Organic garden’ waar groenten en fruit groeien, maar dat is lang niet genoeg voor het hele eiland! Het kan soms ook zijn dat er weken achter elkaar een product – bijvoorbeeld afbakbroodjes of rookworst – is, terwijl het als het op is, voor maanden niet wordt aangevuld. Op maandag en dinsdag zijn er steeds minder verse producten te krijgen in de supermarktjes, dus daarom maken we altijd per week een boodschappenlijstje en doen we alle boodschappen in één keer, op woensdag. En als de boot dan niet kan varen door bijvoorbeeld slecht weer, dan roeien we natuurlijk met de riemen die we hebben, wat betreft eten!

Nog meer hoogtepunten

Nog zo’n hoogtepunt: Zeker als bioloog kan ik hier mijn hart ophalen. Saba is eigenlijk een slapende vulkaan waarvan je boven water het topje ziet. Men denkt dat de kraterrand deels is ingestort, dus het lijkt niet op een standaard vulkaan. Boven water zijn hier fantastische wandelingen te vinden, van vlak aan de kust, waar de vegetatie dor en droog is, tot aan het hoogste punt van het Koninkrijk der Nederlanden: Mount Scenery (877m boven zeeniveau), waar zich nevelwoud bevindt. Er vliegen hier kolibries door de tuin en er lopen leguanen over het eiland, maar er zijn geen grote roofdieren of apen, en er zijn bijvoorbeeld ook geen giftige slangen. Dat is voor mij wel prettig, want dat is nou net het type dier waar ik niet persé fan van ben. Onder water is het geweldig om te duiken! Er zitten hier veel haaien en schildpadden, maar ook heel veel andere mooie vissen en zeedieren. Momenteel is het hier walvisseizoen, en is het zelfs mogelijk om vanuit de tuin walvissen te spotten!

Mijn blogs bij de Wereldschool

De komende tijd ga ik jullie in verschillende blogs meenemen in afstandsonderwijs en hoe ik het wonen en werken in het buitenland ervaar. Heb je vragen of suggesties? Neem dan vooral contact met me op via quirine.hakkaart@wereldschool.nl of stuur een mail naar info@wereldschool.nl voor meer informatie.