Meerdere kinderen thuis lesgeven

Uiteraard zijn er veel kinderen die naar een reguliere school gaan in het buitenland. Zij volgen een lokale of internationale school waar de lessen op een zelfde wijze gegeven worden als op de Nederlands scholen. Hierdoor lijkt het te gaan om ‘slechts’ een paar uur Nederlandse les per week thuis. Dat komt wel erbij. Maar wat als je een gezin hebt met drie of meer kinderen en het leeftijdsverschil groot is. Hoe pak je die Nederlandse lessen dan aan?
Iedere dag proberen een ander kind de lessen te geven drukt wellicht zwaar op het schema van de ouder en allemaal tegelijk kan organisatorisch best een uitdaging zijn. Hier wat tips:
  • Indien de kinderen in de leeftijd zitten dat ze zelf kunnen lezen, kun je uiteraard ieder kind zelf aan de slag laten gaan. Het ene kind start met zelfstandig lezen terwijl het andere instructie krijgt. Het derde kind leest zijn instructies en bekijkt wat hij of zij zelfstandig op kan pakken.
  • Indien er kinderen bij zijn die het lezen nog moeten leren, is het handig de jongsten in de ochtend te laten spelen, en kunt u de ouderen op weg helpen. Maar heeft u ook wel eens gedacht aan een luisterboek opzetten met koptelefoon? Dan blijft uw kind rustig luisteren en stoort dit niet bij de uitleg aan de andere kinderen.
  • Oudere kinderen kunnen ook helpen de jongere kinderen aan de slag te krijgen als onderdeel van hun les. Op basisscholen doen ze dit niet anders. Veel scholen laten kinderen uit groep 7 en 8 met kinderen uit lagere groepen niveau lezen. Ze leren ook hoe ze anderen kunnen helpen en de kinderen uit lagere groepen krijgen extra één op één aandacht. Daarbij leren ze tevens om niet te schromen hardop te lezen voor een ander.
  • U kunt ook stukken van lessen aan beide kinderen tegelijk geven. Het kan makkelijk dat de woordenschatlessen van het ene kind heel goed zijn om met het andere kind samen te doen. Of als er voorgelezen moet worden, kunnen ook de jongste kinderen in huis mee luisteren.
  • Lees ook in het boekje 'Welkom bij de Wereldschool', dat u in het pakket heeft ontvangen, meer tips voor thuisonderwijs (hoofdstuk 2).

Hebt u zelf nog leuke tips voor andere ouders hoe u het lesgeven op meerdere niveaus op een andere wijze aanpakt? Laat het weten, dan plaatsen wij dit op onze Facebookpagina en/of twitter.