Opstarten van de Wereldschool door de We-Sea-Waste familie

opstarten Nederlands onderwijs buitenland wereldschool

Een jaar reizen met een camper door Europa, met 3 tieners die de middelbare school gaan doen via de Wereldschool, vergt een beetje planning. Het reizen in de camper wisselen we af door soms een tijd in een huisje te verblijven, zodat de school en ons humeur op pijl blijft.  Na een maand door Scandinavië te hebben gereisd met de camper zitten we op het ogenblik in een huis in Noorwegen. Hier zijn we gestart met de Wereldschool. Sofie is begonnen met de 3e klas, Roos de 2e klas en Jord met de brugklas. Bij de Wereldschool heb je de keuze om niet alle vakken te doen, omdat je bijvoorbeeld in het buitenland een lokale school volgt. Wij hebben echter gekozen om alle vakken via de Wereldschool te doen die de kinderen normaal ook op de reguliere Nederlandse middelbare school zouden krijgen.

Hoe beviel de eerste dag?

We zijn flexibel om onze schooldagen in te delen. De eerste schooldag, viel op een dinsdag, deze dag hebben we alle lesboeken en werkboeken bekeken. We hebben in de lesmappen de eerste les per vak gedaan. In de lesmappen staat hoeveel lessen je in een week van een bepaald vak hebt, wat je moet doen, hoe je het zelf kan nakijken en wanneer je bepaalde opdrachten en toetsen moet inleveren bij de docent. Deze opdrachten kan je per post of digitaal naar de docenten sturen. Het eerste wat we hebben gedaan, is een mailtje naar de docenten sturen om ons voor te stellen. Dit loopt via het online leerlingvolgsysteem.

Schoolrooster

Naar aanleiding van de informatie uit de lesmappen hebben we per week een ‘vast’ rooster gemaakt, net als op een reguliere school. Jord heeft bijvoorbeeld op de eerste dag van de week Geschiedenis, Nederlands, pauze, Wiskunde, Aardrijkskunde en Engels. Jord is dyslectisch en twee vreemde talen achter elkaar is voor hem niet prettig. Met dit gegeven hebben we rekening gehouden, dus in Jord’s rooster vindt je geen dagen met Engels en Frans achter elkaar. Roos heeft als ‘voorbeeld-rooster’ gekeken naar het rooster van haar oude klas en Sofie heeft gekeken wat ze zelf prettig vindt werken. Het rooster bepaal je zelf en is niet vast, dus als je op de dag zelf de vakken wilt ruilen dan kan dat. Je hoeft tenslotte geen rekening te houden met docenten en lokalen die beschikbaar zijn.

Flexibel

Het huis waar we nu in zitten, is groot genoeg zodat iedereen een eigen plek heeft om aan school te werken. Roos doet dit graag op de bank, Sofie op haar bed en Jord wisselt de plekken per vak af: aan tafel, op een stoel, op de bank en in bed. De eerste week hebben we van dinsdag tot vrijdag aan school gewerkt. Vrijdag was een prachtige zonnige dag, dus werd dit onze school-vrije dag. Zo zullen we soms onze vrije dagen op een door-de-weekse dag hebben, afhankelijk van het weer, afspraken, openingstijden van bijvoorbeeld musea of als we een reisdag inplannen.

We Sea Waste volgen?

De We-Sea-Waste familie is te volgen op de volgende kanalen:

www.facebook.com/WeSeaWaste/
www.instagram.com/weseawaste/
www.linkedin.com/company/we-sea-waste/
www.twitter.com/WeSeaWaste
www.we-sea-waste.eu

Roos on tour via YouTube

Unboxing video We-Sea-Waste familie

Je kunt ook de unboxing video bekijken van de We-Sea-Waste familie via ons YouTube-kanaal.

Ook op (wereld)reis en kinderen onderwijs geven?

De Wereldschool biedt een prima uitkomst voor Nederlandse reizigers die voor een korte of langere tijd op reis gaan en die graag Nederlands onderwijs willen volgen. Het voordeel hiervan is dat de leerlingen bij terugkeer goed aansluiten bij het schoolprogramma van de Nederlandse school. Ben je ook geïnteresseerd in één van onze lespakketten? Vul dan het aanmeldformulier in en we helpen je graag verder!