Wie schrijft die blijft!

voordelen met de hand schrijven

Daar sta je dan als leerling van de Wereldschool, ergens in een woestijn in Afrika, bovenop een gletsjer in Noorwegen of in een oerwoud in Zuid-Amerika. Je hebt zojuist een mooie foto gemaakt en wilt die op Facebook of Instagram delen met de rest van de wereld. Maar dan, je ergste nachtmerrie wordt waarheid: je hebt géén Wifi! Dus foto’s delen zit er niet in, maar minstens net zo erg: je kunt ook niet inloggen op het spiksplinternieuwe platform Onderwijs Online van de Wereldschool. Omdat je, ijverig als je bent, tóch wat voor school wilt doen, zit er niks anders op: je pakt pen en papier en gaat met de hand je woordjes opschrijven en je huiswerk maken. Ouderwets? Of eigenlijk toch wel heel nuttig?

Ontwikkeling met de hand schrijven

Sinds de opkomst van laptops en iPads binnen de schoolmuren, daalt het aantal uren dat kinderen met de hand schrijven. Sterker nog: tegenwoordig zijn er zelfs al scholen waar leerlingen toetsen op de laptop maken omdat hun handschrift te slecht is. Een ontwikkeling die met gezonde argwaan bekeken moet worden, want de voordelen van het met de hand schrijven zijn vele malen groter dan je denkt! Kinderen die eerst handmatig leren schrijven kunnen niet alleen sneller lezen, maar kunnen informatie namelijk ook beter onthouden.

Onderzoek voordelen van schrijven op papier

In dit interview in De Volkskrant in 2014, legt Stanislas Dehaene (een psycholoog aan het Collège de France in Parijs) het uit: ‘Tijdens het schrijven wordt automatisch een uniek hersencircuit geactiveerd. Er is een basisherkenning van het gebaar, een soort herkenning door mentale stimulatie in je brein. Het lijkt erop dat dit hersencircuit leren makkelijker maakt.’

Ook de Amerikaanse psychologen Daniel Oppenheimer en Pam Mueller voerden studies uit en kwamen tot conclusies die in dezelfde richting wijzen: ‘Jongeren leren beter zodra ze op papier hun aantekeningen maken. Omdat schrijven langzamer gaat dan typen, herformuleren leerlingen hetgeen de docent heeft gezegd in eigen woorden. En daardoor onthouden ze beter, zowel op korte termijn als op lange termijn.’

Tot slot dus een boodschap voor leerlingen van de Wereldschool, die waar dan ook wel eens zonder Wifi zitten: Niet getreurd, pak je pen en papier erbij en schrijf! Daar pluk je, zelfs in 2019, nog steeds de vruchten van.

Ook geïnteresseerd in 1-op-1-onderwijs in het buitenland?

Ga je (tijdelijk) naar het buitenland en wil je graag meer weten hoe de Wereldschool het afstandsonderwijs aanbiedt? Of heb je vragen over gepersonaliseerd onderwijs? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Onze onderwijsadviseurs staan altijd voor je klaar voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.

Bron: Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological Science 25, 1159-1168.