Beter presteren door bewegend leren? Weg met je bureau!

bewegend leren

Daar zit je dan weer, achter je bureau op je kamertje. Te turen naar buiten, daar waar het inmiddels miezert en de bladeren van de bomen vallen. Woordjes leren, teksten lezen, vrolijk word je er niet van. Bovendien zit je niet eens op je kamer omdat je dat zelf zo graag wilde, nee je zit er omdat je dat moet van je ouders! Gelukkig is er dan altijd wel weer een of ander onderzoekje dat je als excuus kunt inzetten om van die kamer af te komen. Dit keer: ‘Presteer je beter door ‘bewegend leren’?’

Zwembad

Nee, ‘bewegend leren’ gaat niet over de gymles, ook al doet de term dat misschien wel vermoeden. Onder ‘bewegend leren’ wordt verstaan het feit dat je het leren van woordjes of het maken van rekensommetjes, combineert met bepaalde vormen van bewegen. Dus op en neer springen, een paar keer de trap op en neer, een lange wandeling of zelfs baantjes trekken in het zwembad. In 2009 is in de Verenigde Staten in het kader van het programma Physical Activity Across the Curriculum (PAASC) (Donnely et al.) al eens een groot onderzoek gehouden naar de effecten van bewegen op leren. Men heeft basisschoolleerlingen anderhalf uur per week aan het bewegend leren gezet. Wat bleek? Hun prestaties op lezen, schrijven en rekenden verbeterden!

Stapel

Inmiddels is er ook in Nederland onderzoek gedaan, en in het programma ‘Fit & Vaardig op school’ zijn positieve effecten gevonden. Gedurende twee jaar is er gemeten en het bleek dat kinderen direct ná taal- en rekenlessen waarbij bewogen werd, beter gericht waren op hun taak. Maar, zoals met veel van dit soort onderzoeken, moeten we vooral nog niet te hard van stapel lopen. Immers, niet zo lang geleden heeft het Mulier Instituut ook gekeken naar de relatie tussen bewegen en leren, en sterke aanwijzingen voor een échte relatie zijn er niet gevonden. Ook blijft onduidelijk welke soorten van beweging dan het meest geschikt zouden zijn.

Herfstweer

Voorlopig komt men eigenlijk niet veel verder dan de aanname dat leren tijdens bewegen vooral leuker is om te doen dan leren vanachter je bureautje. En doordat het leuker is, blijf je langer gemotiveerd en houd je het langer vol. Dit principe geldt overigens voor zowel jongens als meisjes, want daartussen is geen verschil ontdekt. Laat alleen het feit dat bewegend leren leuker is al een reden zijn om achter dat bureau vandaan te komen. Neem je boeken mee naar buiten, maak een stevige wandeling terwijl je je woordjes leert. Of het nu herfstweer is of niet.

Ook geïnteresseerd in 1-op-1-onderwijs in het buitenland?

Ga je (tijdelijk) naar het buitenland en wil je graag meer weten hoe de Wereldschool het afstandsonderwijs aanbiedt? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Onze onderwijsadviseurs staan altijd voor je klaar voor het beantwoorden van onderwijsvraagstukken.