Het Sinterklaasfeest vieren in het buitenland

Sinterklaas vieren in het buitenland

Het vieren van Sinterklaas in het buitenland is een bijzondere ervaring en helpt om de Nederlandse traditie te delen met mensen van andere culturen. Hier zijn enkele suggesties voor het vieren van Sinterklaas buiten Nederland.

Vertel het verhaal

Deel het verhaal van Sinterklaas en waarom hij elk jaar vanuit Spanje naar Nederland komt.

Schoen zetten

Je kunt de traditie van het schoen zetten introduceren. Leg uit hoe kinderen in Nederland hun schoen ’s nachts bij de deur of open haard zetten in de hoop dat Sinterklaas en zijn Pieten er iets in stoppen.

Typische lekkernijen

Bereid typische Sinterklaassnacks zoals pepernoten, taai-taai, marsepein en chocoladeletters. Als je de ingrediënten niet kunt vinden, kun je recepten online zoeken en ze zelf maken. Zie hieronder een recept voor speculaaskruiden:

Recept voor speculaaskruiden

Speculaaskruiden is de specerijenmix die we gebruiken voor onder andere pepernoten, kruidnoten en speculaas. Andere namen voor dit mengsel zijn ook wel: koekkruiden of koekspecerijen. Het gaat eigenlijk niet om kruiden, maar om de specerijen. Specerijen zijn veel intenser van smaak dan kruiden en worden gemaakt van andere delen van planten, zoals de wortels, bast of het zaad. In Nederland kunnen we het mengsel kant-en-klaar kopen, maar het is ook mogelijk dit zelf samen te stellen. De verhoudingen zijn variabel naar smaak.

In sommige landen kunnen we soortgelijke melanges vinden. In Engeland, bijvoorbeeld, is ‘mixed spice’ of ‘pudding spice’ verkrijgbaar. Dit is bijna hetzelfde als onze speculaaskruiden, maar zonder Kardemom. In de Verenigde Staten vind je ‘pumpking pie spice’ en in Duitsland verkopen ze ongeveer dezelfde specerijen als ‘Spekulatiusgewürz’ of ‘Lebkuchengewürz’ maar met toevoeging van steranijs.

Wat heb je nodig voor speculaaskruiden?

Ingrediënten:

• 8 tl gemalen kaneel
  • 2 tl gemalen kruidnagel
  • 2 tl gemalen nootmuskaat
  • 1 tl gemalen korianderzaad
  • 1 tl gemalen anijszaad
  • 1 tl gemberpoeder
  • ¾ tl gemalen kardemom

Meng alle specerijen door elkaar en het is klaar voor gebruik!

Als je bovenstaande specerijen niet in poedervorm kunt vinden, kun je ze ook in zijn geheel kopen en met een vijzel malen tot poeder.

Veel plezier met uitproberen en eet smakelijk!

Geschenken en surprises

Organiseer een geschenkuitwisseling en leg uit hoe in Nederland vaak creatieve ‘surprises’ worden gemaakt om de cadeaus te verbergen. Je kunt ook het gedichtenschrijven introduceren waarbij elk cadeau vergezeld gaat van een persoonlijk rijmpje.

Kleding

Als je je wilt verkleden, overweeg dan om traditionele kleding te dragen zoals Sinterklaas en zijn Pieten. Let wel op dat je respectvol blijft naar andere culturen en gevoeligheden, en dat er geschminkt wordt als een roetveegpiet of schoorsteenpiet.

Sinterklaasliedjes

Zing samen Sinterklaasliedjes. Dit kan een leuke manier zijn om de sfeer te verhogen en je vrienden kennis te laten maken met de muzikale tradities. Voor meer inspiraties raadpleeg de liedjeslijst van Sinterklaasfan.nl.

Decoraties

Versier je huis met typische Sinterklaasdecoraties zoals de staf van Sinterklaas, pakjesboot en afbeeldingen van Sinterklaas en zijn Pieten.

Lokale aanpassingen

Overweeg om enkele lokale tradities of lekkernijen te integreren in je viering. Dit kan een leuke fusie zijn van culturen en maakt het evenement uniek.

Sinterklaas vieren én Nederlandse lessen bij de Wereldschool

Deze maand is de Sinterklaasactie en kunnen kinderen in het buitenland volop genieten van Sinterklaas in combinatie met het onderwijs. Wil je een overheerlijk pakket ontvangen met Sinterklaas lekkernijen en educatieve spellen? Lees meer over deze inschrijfactie op onze website en meld je kind aan.