โGrej of the dayโ een hip item in onderwijsland. Een manier om โkennis cool te makenโ, aldus de bedenker Micael Hermansson. Het woord โgrejโ is Zweeds en betekent โdingโ. Het ding van de dag moet kinderen nieuwsgierig maken naar โwie of watโ zal het zijn en op die manier moeten ze weer meer plezier krijgen in leren. In deze blog licht ik toe hoe โgrej of the dayโ werkt en hoe jij dit als ouder thuis in kan zetten i.c.m. afstandsonderwijs voor je kinderen.
Stap 1. De teaser
De vraag van vandaag bestaat uit drie stappen. De eerste stap is de aanwijzing, een โteaserโ, om de nieuwsgierigheid te prikkelen.
Bijvoorbeeld: โJe hebt het vaak nodig, maar geeft het ook elke dag wegโ of โIk kom รฉรฉn keer per week naar beneden om naar de wc te gaan.โ
Het zet je kind aan het denken, de aanwijzing leeft en dus praat hij er met anderen over, hij gaat het bespreken, zoekt het op in boeken of op het internet. Allemaal belangrijke vaardigheden ย om te ontwikkelen en al zoekende naar het antwoord doet hij al heel veel kennis op.
Thuis kan je dit bijvoorbeeld doen aan de keukentafel na het avondeten. Je geeft je kind(eren) een aanwijzing en laat ze hier aan tafel over brainstormen. Wie of wat zal het zijn? Vervolgens hebben ze tot morgen de tijd om het juiste antwoord te vinden.ย Bij meerdere kinderen in รฉรฉn gezin is het erg leuk als ze samen op zoek gaan naar het antwoord.
Stap 2. De microles
De volgende dag is het tijd voor de microles van maximaal 8 minuten. De kinderen vertellen eerst wat ze hadden bedacht. Vervolgens geef je een korte presentatie over het onderwerp. De kinderen luisteren en leren.
Afhankelijk van hoe je het afstandsonderwijs inricht kan je als ouder hier bijvoorbeeld aandacht aan besteden voordat de kinderen naar de lokale school gaan. Je vertelt het verhaal, liefst aanvullend met beeldmateriaal, en je kinderen luisteren.
Bij volledig thuisonderwijs kan je het tussendoor de lessen inplannen, tijdens de drinkpauze.
Of dit punt komt structureel na het avondeten aan bod. Eerst de presentatie van de vraag van de dag ervoor en daarna de nieuwe aanwijzing zoals bij stap 1 beschreven.
Stap 3. Op naar huis en vertel het aan iemand anders
De deal die Micael maakte met zijn leerlingen is dat ze tot slot naar huis gingen en daar het verhaal nogmaals vertellen aan iemand anders. Op die manier komt het plezier in leren terug en ook het plezier in kennisdelen.
Thuis aan de keukentafel hoeft je kind het niet na te vertellen aan jou. Maar niets is mooier als รฉรฉn van je kinderen uit eigen enthousiasme aan iemand anders vertelt wat hij heeft geleerd. Misschien, wanneer je het antwoord โs morgens vroeg behandeld hebt, vertellen ze het door aan een klasgenoot op de lokale school of hoor je het later die week terug tijdens de Skype met opa en oma!
Ouderbetrokkenheid
Het doel van โGrej of the dayโ is ook om de ouderbetrokkenheid bij de school te vergroten. We kennen allemaal wel het bekende antwoord โniets bijzondersโ wanneer je je kind vraagt: โwat heb je geleerd vandaag?โ. Maar nu komt je kind thuisย met een raadsel, die jullie bespreken. Daarnaast vraag je โwat was het antwoord van vandaagโ en op dat moment zul je ook meer respons van je kind krijgen.
Hoe mooi is het dat je met thuisonderwijs dit allemaal zelf in de hand hebt? Groter kan de ouderbetrokkenheid toch niet!
Antwoord op de vraag van vandaag
Weet jij het antwoord al op de twee voorbeelden bij stap 1 van de โvraag van vandaag?โ.
Ik zou zeggen twee mooie voorbeelden om met je kinderen met โGrej of the dayโ te beginnen.
Houd Facebook in de gaten voor de twee antwoorden!
En wanneer je inspiratie op wil doen voor leuke aanwijzingen en onderwerpen, raad ik je aan โgrej of the dayโ op Google in te typen want er zijn onwijs veel voorbeelden. Daarnaast kan je lid worden van de Facebookgroep.