Het weerzien in Nederland en de start van een nieuw schooljaar

nieuw schooljaar 2021 2022

De zomer was weer een bijzondere periode voor heel veel van ‘onze’ gezinnen. Sommigen konden eindelijk naar ‘huis’ voor een tijdje, want zo voelt Nederland toch wel voor de grootste groep ‘thuiskomen’. In het ergste geval zijn sommigen twee jaar lang niet naar Nederland geweest, want vorig jaar zomer konden ze niet terug en de zomer daarvoor was dus de laatste keer. De reden hoef ik je vast niet te vertellen. En andersom gold het ook. Familie kon ook vaak niet hun kant opkomen.

Bizarre omstandigheden

Anderen hadden iets meer geluk en glipten in de juiste periode toch naar Nederland voor familiebezoekjes. Maar soms zat ook daar weer extreme pech bij. Zo hoorde ik verhalen van ouders die zich moesten opsplitsen na het bezoek in Nederland. Eén ouder moest terug naar het buitenland (vanwege werk), maar de andere ouder moest soms met kind(eren) achterblijven in Nederland. Want het land was op slot gezet, waardoor ze niet meer welkom waren en/of geen nieuwe visum kregen.

Anderen moesten dan weer in bizarre omstandigheden in quarantaine bij terugkomst in het buitenland, voordat ze naar hun ‘tweede huis’ konden. Je kent de beelden van de Olympische Spelen misschien wel. Er was soms geen eens een raampje om te ventileren of naar buiten te kijken.

Er is meer beweging

Het was deze zomer gelukkig voor de meeste gezinnen en ook docenten volop genieten van het weerzien in Nederland. Sommigen besloten niet meer terug te gaan naar het buitenland. Anderen zetten hun avontuur wel voort. En andersom stond er voor veel mensen dan ook eindelijk dat mooie avontuur te wachten. Niets is nog zeker, maar steeds meer mensen durven weer richting het buitenland te gaan. Emigreren, een wereldreis of als expat aan de slag. Het komt allemaal weer in beweging.

Het nieuwe schooljaar: in Nederland of in het buitenland

Tijd dus ook weer voor een nieuw schooljaar. Of het nu weer op een school in Nederland is, een school in het buitenland, volledig of deels afstandsonderwijs, de opstart is soms weer even lastig.
Maar een goede opstart kan wel zorgen voor een fijne basis om het schooljaar mee te starten en te doorlopen.

Daarom geef ik jullie graag nog een keer de tip van Irma mee die ik jullie gaf in mijn blog van mei;

Bij aankomst in Amerika is Irma eerst zelf in de jaarplanners en lesstof gedoken van het vak Nederlands. Zo kreeg ze voor de eerste maanden een duidelijk zicht op wat er van haar kinderen verwacht werd en hoe ze dit het beste konden inplannen.

Het kost je even tijd als ouder, maar het scheelt daarna zoveel werk!

Veel succes en plezier gewenst met het nieuwe schooljaar!