Een sprong voorwaarts voor de Wereldschoolleerlingen met Brightspace en Taaljacht

Dit komt aan bod:

In deze blog kondigen we graag twee ontwikkelingen aan voor de leerlingen en ouders van groep 1 t/m 8. Samen met jullie gaan we een mooie stap voorwaarts zetten om ons onderwijs en daarmee jullie leerervaring te verbeteren. Een reis die we samen aangaan vanaf 19 augustus 2024. In deze blog lichten we de twee ontwikkelingen – een nieuwe leeromgeving en een nieuwe methode Nederlands – graag toe.

Een aansprekendere wereld van leren met Brightspace

Na een succesvolle pilot in 2022-2023, waarbij Brightspace een indrukwekkende 8,4 scoorde bij de leerlingen, zijn we enthousiast dat we onze leerlingen een aansprekendere en interactieve leerervaring kunnen aanbieden vanaf 19 augustus.

Een aantal positieve punten van Brightspace:

• Aansprekend en overzichtelijk
    De uitstraling van Brightspace is licht, vrolijk en overzichtelijk. Brightspace is geschikt voor meerdere type onderwijs en biedt een flexibel in te richten leeromgeving. Hierdoor kunnen we de omgeving beter ontwerpen met het oog op jonge leerlingen, waardoor het niet alleen aantrekkelijker, maar ook gemakkelijker te navigeren is.
    Leerlingen kunnen precies verder waar ze de vorige keer waren gebleven in het online programma en beter overzicht houden van wat ze hebben afgerond, wat zorgt voor een vloeiend leerproces.
  • Voortgang en meldingen
    Leerlingen kunnen zien wat ze hebben afgerond, wat hen een gevoel van voldoening en vooruitgang geeft. Om het leerproces te stimuleren kunnen leerlingen badges verzamelen gedurende het schooljaar voor het harde werken en hun prestaties. Het blijft tenslotte een knappe uitdaging om vanuit het buitenland de Nederlandse lessen te volgen! Daarnaast krijgen zij of de ouders een melding in de Pulseapp wanneer een toets is nagekeken en van feedback is voorzien. Hiermee kunnen we voorzien in één van de grote wensen van ouders en leerlingen.

Op Taaljacht met een verfrissende methode

Ook met de methode Taaljacht hebben we een pilot gedraaid en waren de leerlingen enorm enthousiast. De methode spreekt aan en hebben we aangevuld met diverse instructiefilmpjes.
Taaljacht maakt de leerdoelen voor leerlingen inzichtelijker waardoor zij bewuster bezig zijn met hun eigen leerproces.

Focus op woordenschat
Woordenschat neemt een prominente plaats in bij Taaljacht wat we enorm belangrijk vinden voor onze leerlingen die zich dagelijks in een anderstalige omgeving bevinden.

Leerproces
De leerdoelen hebben we met Taaljacht inzichtelijker gemaakt voor leerlingen. Met behulp van tussentoetsen krijgen leerlingen regelmatig feedback op het leerproces. Hierdoor weten leerlingen hoe ver ze zijn in hun eigen leerproces. Daarnaast werken we met Taaljacht per leerjaar aan acht grotere opdrachten. De leerlingen krijgen tussendoor al feedback van de docent voordat het als eindresultaat wordt ingeleverd. Zo gaan we van resultaatgericht leren naar procesgericht leren.

Aandacht voor meertaligheid en Nederlands voor beginners (NT2)
Een sterk pluspunt van de methode is de aandacht voor meertaligheid in de dagelijkse instructies en daarnaast de mogelijkheid om leerlingen die Nederlands als tweede taal leren (NT2) alsnog binnen het reguliere onderwijs goed te kunnen begeleiden. Dit dankzij een extra katern waardoor onze docent de lessen voor NT2 leerlingen nog beter kan maken.

Vanaf 19 augustus

Het enthousiasme van onze leerlingen en de positieve feedback tijdens de pilotfase verzekeren ons dat we op de juiste weg zijn. We nodigen je uit om samen met ons vanaf 19 augustus van start te gaan. We gaan jullie hier natuurlijk de komende periode zo goed mogelijk in begeleiden en over informeren.

Belangrijk voor de overstap

Door de overgang naar een nieuwe taalmethode en een nieuwe leeromgeving willen wij stimuleren dat bij voorkeur voor alle vakken het huidige schooljaar voor 19 augustus is afgerond. Maar dit is met name van belang voor het vak Nederlands. Het huidige programma met Taal op Maat is niet overgezet naar Brightspace waardoor de leerling het programma eerst in Itslearning moet hebben afgerond voordat hij voor het vak Nederlands de overstap kan maken naar Brightspace en Taaljacht.

Contact

Heb je vragen over deze ontwikkelingen of de overstap? Dan verwijzen we je graag naar de pagina met meest gestelde vragen.

Staat jouw antwoord hier niet bij? Neem dan contact met ons op. We helpen graag verder.