Miranda Jacobs, docent NT2 aan het woord

Miranda Jacobs, docent Nederlands als tweede taal

Wie ben ik?

Grüezi mitenand! zeggen ze hier in Zwitserland als begroeting, vrij vertaald Hallo allemaal! Sinds 2.5 jaar woon ik met mijn man in een Zwitsers bergdorpje met 300 bewoners op 1100 meter hoogte aan het meer van Neuchatel. Wij wonen in het Franstalige gedeelte van Zwitserland. Ik ben geboren in Nederland (Renkum) en opgegroeid in Zeist. In Nederland heb ik de laatste 3 jaar  – voordat ik naar Zwitserland emigreerde- gewerkt als docent Nederlands als tweede taal voor nieuwkomers. Nu ben ik in Zwitserland zelf een nieuwkomer en ik ervaar hoe dat voelt. Niet altijd even makkelijk maar ik had deze ervaring nooit willen missen. Emigreren is verrijkend én avontuurlijk. Als emigrant begin je in feite weer helemaal opnieuw: het opbouwen van een netwerk kost tijd en de taal van het nieuwe land onder de knie krijgen kost ook tijd. Gelukkig heb ik vroeger de Franse taal geleerd op school, waardoor mijn inburgering soepel verloopt.

Buitenland-ervaring

Mijn roots liggen in het Caribisch gebied Curaçao waar ik heb gewerkt als journalist voor de krant in Willemstad. Nu werk ik vanuit mijn huis in de bergen van Chaumont als docent voor de Wereldschool. Door de contacten met leerlingen uit alle hoeken van de wereld, is mijn blik op de wereld verruimd. Ik geniet van de buitenlandse contacten met mijn leerlingen omdat ik op deze manier verhalen hoor uit diverse landen en culturen.

Hoe ziet mijn werkdag bij de Wereldschool eruit?

Ik werk als docent voor het NT2 programma van de Wereldschool en geef Nederlandse les via Skype aan jongeren in de leeftijd van 13 tot 18 jaar. Zij hebben uiteenlopende redenen voor het bijhouden van de Nederlandse taal maar vooral met het oog op hun toekomst omdat ze later misschien willen studeren in Nederland.

Wat is uniek aan het lesgeven bij en het volgen van lessen via de Wereldschool?

Het is vooral uniek dat leerlingen via de Wereldschool in hun eigen tempo de stof kunnen doorlopen en niet afhankelijk zijn van het tempo dat is afgestemd op een groep/klas. Bovendien is het uniek dat leerlingen overal ter wereld op een eenvoudige manier door middel van een internetverbinding de lessen kunnen volgen via Skype.

Een goede raad tot slot

Mijn motto Alles begint met taal is nog steeds actueel omdat taal nu eenmaal de basis is voor contact & inburgering. Leer zoveel mogelijk talen als je jong bent! Want als je ouder wordt, gaat het aanleren van een taal moeilijker. De hersenen van jonge mensen zijn nog zo flexibel dat er ruimte is voor het aanleren van verschillende vreemde talen. Maak dus gebruik van die flexibiliteit en begin zo vroeg mogelijk met spreken van een vreemde taal. Je hebt in alle opzichten een voorsprong op anderen als je meertalig bent!

Heb je het verhaal van mijn collega Hety de Goeijen al gelezen? Mentor op het voortgezet onderwijs. Klik hier om haar verhaal te lezen.

Volg ons ook op Facebook , Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte!